
Nattelivet har været lukket i snart et år, og for både gæster og musikere er det ikke bare hårdt at måtte undvære stroboskoplys og tunge beats hver weekend. Det er også uvist, hvor meget af det, der vil være at vende tilbage til. Det er især tragisk, når man tænker på, hvor godt København har været med fremme på den internationale scene for elektronisk musik i tiden op til COVID-19. Vil regeringens hjælpepakker være nok til at redde det rum, der er blevet skabt?
Heldigvis prøver man stadig at holde fanen højt i det københavnske klubmiljø. Der arrangeres virtuelle koncerter med stærke line-ups og imponerende visuals. Artister udgiver nye mixtapes, ep’er og album for at vise, at de er mere end klar til en genåbning. Blandt dem er produceren Kasper Marott. Hans debutalbum Full Circle lander på det helt rigtige tidspunkt. For selvom han måske ikke foreløbig kan få lov til at skue ud over et dansegulv, der fyrer den af til hans nye numre, kan han være sikker på, at der bliver danset til dem – både lokalt og internationalt.
På dupperne
Sædvanligvis befinder Kasper Marott sig bag pulten på klubberne Culture Box, Ved Siden Af eller Jolene i de sene nattetimer, hvor hans eksperimenterende techno hitter stort blandt de dansende. Sammen med et navn som Schacke er han blandt de danske elektroniske artister, hvis numre man rent faktisk husker, selvom man måske har været lidt fuld, første gang man hørte dem. Kasper Marotts musik er så iørefaldende melodisk, at man ønsker at danse til den dag efter dag, nat efter nat, i en endeløs ring. Og fra debutalbummet Full Circle er den godt på vej til at køre i cirkler på repeat verden over.
Som albumdebut virker Full Circle lidt som en humørring. Det næsten timelange flow af lys synth, industriel hvinen og stammerytmer skifter trods mangfoldigheden tempo og klangfarve i smukke, glidende overgange. Kasper Marott blander lange, langsomt opbyggede, elektroniske klubkompositioner som »Mr. Smiley«, »Sol« og »Kun For Mig« (der er en kæk reference til sangeren Medinas pophit fra slutnullerne) med kortere og overraskende autonome interludes. Det holder lytteren på dupperne, så man aldrig helt svømmer hen i albummets monotone eller ambiente passager, men bliver ved med at vente spændt på producerens næste træk.
Stemningsmæssigt flyder de lange numre frit mellem gungrende techno og gyngende house, mens de kortere tvinger lytteren til at udvide sin bevidsthed om dansemusik med deres forunderlige lydsuppedas af snak og støj. Helt i top ligger dog de mellemlange »Mere«, hvis varme, jazzede saxofonskratten i begyndelsen leder tankerne hen på de elektroniske eksperimenters hersker, Nicolas Jaar, og »Mini Trance«, der netop føles som en fortættet miniudgave af noget, der kunne være en hel transcendent klubnat.
Full Circle tilbyder en autentisk klubstemning, uanset om man er på hjemmearbejde eller i fuld isolation. Det er lige det, man har brug for, til at dæmpe sine pulserende nattelivsabstinenser en smule. For mange er den elektroniske musik og miljøet omkring den nemlig mere end bare en fest – den er et fristed fra hverdagen, hvor man ikke behøver være enten det ene eller det andet.
Det understreger Kasper Marotts musik, som på én gang er både euforiserende og melankolsk. Netop dén ambivalente følelsesblanding folder sig ud blandt folk på klubberne og gør, at man kan opleve en form for heling ved at danse til musikken. Så bliv ved med at danse til Kasper Marott derude – det gør godt!
Kasper Marott: ’Full Circle’ (Axces Recordings)