Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Læseren gøres til stalker i ny medrivende japansk kortroman

Stalkingmotivet mellem to unge kvinder bruges overlegent til at skabe rum og refleksion i Natsuko Imamuras nye novella ’Kvinden i den lilla nederdel’
Kvinden i den lilla nederdel skuffer ikke. Da jeg begyndte på den, havde jeg blot tænkt mig at læse et par sider, inden jeg skulle sove, men endte med at læse alle 140, skriver anmelder Matilde Moestrup.

Kvinden i den lilla nederdel skuffer ikke. Da jeg begyndte på den, havde jeg blot tænkt mig at læse et par sider, inden jeg skulle sove, men endte med at læse alle 140, skriver anmelder Matilde Moestrup.

Tetsuya Higashikawa/ Asahi Shimbun Publications Inc.

Kultur
15. januar 2021

Kvinden i den lilla nederdel er skrevet af den prisbelønnede, yngre japanske forfatter Natsuko Imamura og er en bog om længslen efter anerkendelse, efter at blive set.

Den ensomme kvindelige jegfortæller, der kalder sig selv Kvinden i den gule cardigan, er fascineret af den ligeledes ensomme Kvinden i den lilla nederdel, som godt kan lide at spise cremeboller på en specifik bænk i parken, og som bliver drillet af byens børn.

Kvinden i den lilla nederdel minder både jegfortælleren om hendes søster, som hun har mistet kontakten til, og om en kinesisk barndomsveninde, som hun vist i grunden ikke var så gode venner med.

De to taler ikke sammen, men fascinationen udvikler sig til udspionering, som udvikler sig til regulær stalking. Jegfortælleren planlægger hele tiden at introducere sig selv for Kvinden i den lilla nederdel, men det rigtige øjeblik dukker aldrig op. Da Kvinden i den lilla nederdel begynder at arbejde som stuepige på samme hotel som jegfortælleren, udvikler bogen sig til en arbejdspladsroman.

Blandt medarbejderne fylder sladder meget, og sladderen gør, at hierarkiet mellem de ansatte på en gang er fastsat – jegfortælleren ligger nederst, konsekvent på grænsen til udstødelse – og bevægeligt: Kvinden i den lilla nederdel stiger først og falder siden i graderne, og i denne stigning og fald er også bogens plotkurve.

Jegfortælleren er bogens største mysterium. Hun står registrerende i baggrunden, og det virker tilfældigt, næsten uoverlagt, når man som læser får en lille snip af viden om hende. Hvorfor er hun dog blevet så underlig og besat af dette andet menneske? Og hvorfor er det lige Kvinden i den lilla nederdel, hun har kastet sin opmærksomhed på?

En hemmelighedsfuld jegfortæller kan være et irriterende træk ved en bog, hvis man får fornemmelsen af, at der sidder en dukkefører (forfatteren) lige bag denne fortæller og tilbageholder vigtig viden. Sådan er det på ingen måde med Kvinden i den lilla nederdel. Det er tydeligt, at jegfortælleren hverken ved eller kan forklare, hvad det er, der sker for hende. Hun er et lige så stort mysterium for sig selv, som hun er for læseren. 

På den måde lægger fortælleperspektivet op til mere litterære fortolkninger: Er Kvinden i den lilla nederdel i virkeligheden en slags udspaltning af Kvinden i den gule cardigan, en hånende dobbeltgænger, der – ligesom i Dostojekvskijs Dobbeltgængeren – er i stand til succesfuldt at træde frem på livets scene i modsætning til fortællerjeget? 

Læseren som stalker

Stalkingperspektivet fungerer genialt som strukturerende aspekt i bogen. Det skaber uforudsigelige brud i fortællingen om Kvinden i den lilla nederdel, når de to kvinder for eksempel ikke er på arbejde samtidig i nogle dage, og man som læser derfor ikke kan høre den direkte fortsættelse på, hvad der sker med Kvinden i den lilla nederdel. Kvinden i den gule cardigan bliver reporter i et liv, som læseren deltager mere og mere interesseret i; som læser tager man pludselig del i stalkingen!

Stalkingen skaber også rum i teksten. I scenerne hvor begge kvinder er til stede, befinder Kvinden i den lilla nederdel sig i centrum, imens jegfortælleren altid har en perifer placering. Ofte afsløres denne placering først langt inde i en scene og fortæller os noget om hende, hun tydeligvis ikke ønskede at afsløre. Som i en scene hvor kollegerne mobber Kvinden i den lilla nederdel, og det først sent bliver klart for læseren, at jegfortælleren deltager i denne mobning.

Stalkingpositionen er også interessant, fordi den reflekterer tilbage på en genkendelig form for socialitet, hvor man hele tiden går og holder lidt øje med hinanden (i dag måske forstærket af sociale medier). Imamuras roman bliver et billede på den tilstand af tilskuer til andres liv, de fleste af os nok kender: I smug følger man med i andres liv, andres bevægelse og udvikling. Denne blanding af misundelse og fascination – og måske også afstumpethed eller mangel på ægte indlevelse – er skildret virkelig overbevisende i Kvinden i den lilla nederdel.

Før jeg åbnede Kvinden i den lilla nederdel, havde jeg ikke hørt om den japanske forfatter Natsuko Imamura (f. 1980), men hun har vundet flere prestigiøse litteraturpriser i Japan, senest i 2019, hvor hun fik den ansete Agutagawa-pris. Til gengæld har jeg altid haft en stor tiltro til bogens danske forlag Korridors evne til at præsentere mig for nye, vidunderlige forfattere, særligt fra Japan og Kina.

Kvinden i den lilla nederdel skuffer ikke. Da jeg begyndte på den, havde jeg blot tænkt mig at læse et par sider, inden jeg skulle sove, men endte med at læse alle 140. Imamuras novella er et medrivende værk om ensomhed, fascination og udstødelse med en fortælleposition, som føles både frisk og meningsfuld. En rigtig herlig start på læseåret 2021.

Natsuko Imamura: ’Kvinden i den lilla nederdel’. Oversat fra japansk af Mette Holm. Forlaget Korridor. 141 sider, 175 kroner

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kenneth Krabat

Noget så usædvanligt som en bog, som i oversættelse til engelsk endnu kun findes digitalt, med papirudgivelse sat til juni 2021, men nu og allerede findes den så på dansk (i oversættelse ved Mette Holm...)

Godt arbejde af Korridor - eller heldigt (måske er de blevet den tilbudt pga. det flotte arbejde, de har lavet med andre japanske udgivelser. Tjek det ud, hvis du kan lide kulturen).

forlag
https://www.korridor. nu/om-forlaget

Shop
https://korridor.bigcartel. com/

Kenneth Krabat

fjern mellemrummet i de to links for at få dem til at virke. Anti-spam-funktion.