Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Snefnug, modermælk, salt: Farven hvid sætter scene og stemning i Han Kangs nye bog

Den sydkoreanske bestsellerforfatter Han Kang gør farven hvid til et poetisk mulighedsrum i sin splintrede, selvbiografiske bog ’Hvid’
I vinteren 2014 var sydkoreanske Han Kang på skriveophold i Warszawa, og denne rejse skaber rum og tid i hendes nye bog, ’Hvid’.

I vinteren 2014 var sydkoreanske Han Kang på skriveophold i Warszawa, og denne rejse skaber rum og tid i hendes nye bog, ’Hvid’.

Gary Doak

Kultur
29. januar 2021

Sydkoreanske Han Kang (f. 1970) fik i 2016 Man Booker-prisen som den første koreaner nogensinde for sin roman Vegetaren. Bogens hovedpersons pludselige og radikale beslutning om at blive vegetar mødes i værket med en brutalitet og mangel på forståelse, der ofte er blevet læst som et billede på patriarkalsk vold.

Hvor Vegetaren altså rummede en feministisk samfundskritik, er Kangs nye værk anderledes splintret, søgende og selvbiografisk.

Hvids korte tekststykker er en poetisk og sorgfuld meditation over farven hvid, over hvide objekter, død og overlevelse. Værket falder i tre dele: »Jeg«, »Hun« og »Alt Hvidt«, og bogens tekststykker, som ofte er kortere end en side, har overskrifter som »Snefnug«, »Piller«, »Stearinlys«, »Modermælk«, »Salt«.

Farven hvid afgrænser, hvilke genstande der kan indgå i værket, og fungerer dermed som en slags produktiv begrænsning i Kangs skrivning. Det er et meget veludført greb, der får Hvid til at fremstå som et poetisk mulighedsrum snarere end en skriveøvelse.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her