’Årgang 20’ kan dulme enhver angst for, at normer og kønsroller er i skred

TV 2 gentager succesen med at følge fire almindelige børnefamilier fra barnets fødsel til dets 18 års fødselsdag. Det mest bemærkelsesværdige ved første sæson af ’Årgang 20’ er, hvor lidt der tilsyneladende har forandret sig i dansk familieliv de seneste tyve år
Lena og Mads fra Als er et af de helt almindelige forældrepar, der i ’Årgang 20’ bøvler med det helt almindelige problem at få tiden til at slå til.

Daniel Hjort/TV 2

25. februar 2021

Første sæson af Årgang 20, arvtageren til dokumentarserien Årgang 0, der fulgte fire børn født i år 2000 gennem hele deres opvækst, er netop løbet over skærmen på TV 2.

Fire nye danske familier har altså stillet sig til rådighed som nogle, tv-seerne kan spejle sig i, undre sig over, ryste på hovedet ad eller heppe på i det daglige mas med at være en familie. Årgang 0 var banebrydende i dansk sammenhæng, fordi man aldrig før havde fulgt børn så tæt og så længe, og enestående, fordi de medvirkende kvalificerede sig ved bare at gå rundt og være helt igennem almindelige.

Almindeligheden er også i højsædet i Årgang 20, hvis medvirkende har det til fælles, at de er heteroseksuelle kernefamilier med danskklingende navne, lys hud og en rollefordeling, hvor kvinderne tager sig mest af det huslige, mens mændene er mest engageret i deres arbejdsliv. Sådan er det helt almindeligt at leve, og det er derfor ikke nødvendigvis så underligt, at det er fire af den slags familier, TV 2 fandt til programmet.

Hvis det er et gyldigt kritikpunkt imod serier, film, eller andre medieudtryk, at de ikke afbilder farvede LGBT-personer med eksotiske navne og alternative familie- og samlivsformer

- så må det være et fuldgyldigt lige så stærkt kritikpunkt, hvis de gør!

Margit Johansen

Vi har ikke knækket nøden: familie vs arbejde. Den regulerende lovgivning omkring bosætning og familien er den samme som for flere årtier siden. Intet forandrer sig før vi finder ud af at skabe rammerne, at dele barsel, før kvinder får ligeløn og mænd tager deres del af det praktiske og organisatoriske arbejde om familieforøgelsen. Især førstegangsforældre Har en stejl læringskurve åbenbart. Det hverdagslige som finder sted overalt på kloden hvert sekund - opleves som en personlig revolution i DK. Ses i litteraturen, på film og her på de mindre skærme.