Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

’Badehotellet’s besættelse af Besættelsen truer karakterernes troværdighed

Den fasttømrede og underholdende gruppedynamik blandt ’Badehotellet’s fastliggere er ved sæsonens fjerde afsnit udfordret af, at de skal holdes beskæftiget med ting, der relaterer sig til Besættelsen
Fru Frigh (Anette Støvelbæk) har med stor succes overtaget tobaksvirksomheden efter sin nu afdøde mand.

Fru Frigh (Anette Støvelbæk) har med stor succes overtaget tobaksvirksomheden efter sin nu afdøde mand.

Mike Kollöffel/TV 2

Kultur
23. februar 2021

Badehotellet havde fra begyndelsen det benspænd, at langt det meste af handlingen skulle udspille sig på hotellets matrikel. Sikkert af økonomiske årsager: locations er dyre. Men det havde den lykkelige konsekvens, at det meste af dramaet udspillede sig mellem personerne på hotellet. Her i andetsidste afsnit er det tydeligt, at det har der været meget lidt plads til i ottende sæson, fordi der er alle de historier om besættelsestiden, man også gerne ville fortælle.

I seriens begyndelse lærte vi hotellets faste gæster at kende ved at betragte dem indgå i relationer til de andre. Vi lærte, at grosserer Madsen »ikke har meget kultur,« som Sibylle Weyse med de gamle penge erklærede i første sæson. Og at fabrikant Frigh var en forkælet arving over for sin kone fru Frigh, der var reelt interesseret i virksomheden, men hæmmet af sit eget konservative kvinde- og familiesyn.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Det er da netop en af grundene til at serien er god.

Informations begejstring for det såkaldte folkelige, minder om Mette Frederiksens makrelmad: Folkelig for enhver pris - også selvom der begge steder er tale om junk.
Engang gad Inf ikke se i den retning hvor sukkersød folkelighed som Badehotellet befandt sig. Men nu gælder det om at vise hvor rummelig avisen er, og at man skam ikke kun er for "eliten" og de intellektuelle, så nu bruges der spalte op og spalte ned på at skrive om Kim Schumacher, Michael Bundesen og andre ligegyldige pop-fænomener. Hvornår turen til Sussi og Leo, Keld Heick og skal Morten Kolort da ikke snart have en revival?
My foot!

Jens Christian Jensen

Man kunne jo evt. bare nøjes med at læse de tråde der omhandler emner man er interesseret i, Arne.

Jeg selv syntes at det er givende at man kan få oplysninger og indblik i emner man umiddelbart ikke selv ville have opsøgt. Det er sådan man får udvidet sin horisont.

Der er ikke nogen elite eller intellektuelle, der er kun forbrugere tilbage, det undrer også mig da en af de største jazz giganter forlod os for en uge siden, ikke et ord om det i avisen, tilgengæld masser af pop skrald, brevkasse, når forbrugeren og kasseapperattet bestemmer, bliver vi alle kvalt.

Jens Christian - Det var skam også ud fra et ønske om at blive klogere, at jeg så et par afsnit af Badehotellet.
Og ja - jeg fik skam udvidet min horisont: At der åbenbart ingen grænser er for hvad gode, solide skuespillere er tvunget til at medvirke i for, at kunne skaffe til huslejen.
Men det vidste jeg nu godt.
Jeg undredes også over, at de gode, solide skuespillere accepterer at sige deres replikker på en så idiotisk og flad måde. Fx. har jeg altid sat Søren Pilmark højt, men da jeg så og hørte hvordan han gebærdede sig som Stauning - "det er løgn", tænkte jeg. Hvorfor gør han det? Med det talent han har, så må han da kunne vælge hvilke roller han vil medvirke i.
Jeg er så elitær, at jeg finder den forlorne folkelighed som Badehotellet er, deprimerende, og at så mange mennesker gider spille tid på det.
Og som Emil Groth helt rigtig skriver. Hvorfor helvede bruger Inf. tid og spalteplads på den slags - henset til alt det avisen IKKE skrive om, fx. en nekrolog over Chick Corea
Det er alt det pop og small-talk der i stigende grad fylder avisen,, der gør at jeg tæller på knapperne om hvorvidt jeg skal forny mit abo til august.

Jens Christian Jensen

At du ikke kan lide det, Arne, er naturligvis helt ok. Det ændre dog ikke på at det er et af de mest sete programmer og er vældig populært. Nogen kan lide det og andre kan ikke.

Ja, stilen er speciel. Det hedder lystspil. Det skal være overspillet og overkarikeret.

At skuespillerne skulle være tvunget til at medvirke for at skaffe til huslejen er noget vrøvl. Skuespillerne står faktisk i kø til at medvirke i serien pga. dens popularitet.

"Det ændre dog ikke på at det er et af de mest sete programmer og er vældig populært." - Så er vi der igen! 3 mia fluer synes, at hestelort er det rene guf, Siden hvornår har kvantitet været afgørende? Burde det ikke være kvalitet, der var udslagsgivende?
Mht. lystspil så findes der skam gode sådanne, der ikke taler ned til folk, og hvor skuespillere og instruktører har sat sig for at underholde på en sober og redelig måde. Hvor karakterne er troværdige Expl: Ballings "Jeg er sq min egen", Biers "Den eneste ene", eller hvad med Fisken de kaldte Wanda, samt en perlerække af lystspil fra Hollywood - blot hvad jeg lige kan komme på pt.
Hvis det forholder sig således, at skuespillerne står i kø for at få lov til at medvirke i Badehotellet - hvor har du det fra? Og skulle det være tilfældet, så er det vel den økonomiske nød der tvinger dem til det. Jeg har en skuespiller i familien, og hun beretter det stik modsatte, nemlig at for at få et job, så må skal man være indstillet på, at sluge adskillige kameler.
Mener du, at Badehotellet skulle være en undtagelse?

Jens Christian Jensen

Så det er åbenbart dig der skal definere kvalitet ??
Nogle kan lide det og andre kan ikke. Du har meget svært med at acceptere at andre kan lide noget du selv syntes er noget lort. Det er mest synd for dig syntes jeg.

Derudover gider jeg ikke diskutere mere med dig, Arne. Slut herfra.

Børne MPG giver arbejdspadser, information har sat tre journalister af til, at skrive en artikel om børnemgp.
Så mere af det.