Moderne slaveri er ikke ‘moderne’, men en udnyttelse der aldrig holdt op. Heller ikke i Danmark

To nye bøger sætter fra hvert sit udsigtspunkt fokus på skæbner i skyggeøkonomien – og på de strukturer, der holder især migrantarbejdere nede, men som angår os alle
(ARKIVFOTO) I ny bog undersøger forfatterne migrantarbejde og stiller spørgsmålet: Hvordan mulliggør dansk migrationspolitik og reguleringen af det danske arbejdsmarked udnyttelse af arbejdsmigranter?

Mathias Svold

19. februar 2021

Der er to associationer, der umiddelbart popper op i mit hoved, når jeg hører begrebet menneskehandel: Redens kampagne fra starten af 00’erne, hvor symbolet var nøgne kvindekroppe pakket som »fresh meat« – underforstået handlet til sexarbejde – og så den mere nylige 3F-kampagne mod transportfirmaet Kurt Beier, der havde ansat chauffører fra Filippinerne og Sri Lanka i et polsk skuffefirma, men reelt installeret arbejderne i en kummerlig lejr i Padborg, hvorfra de kørte Europa tyndt til timelønninger på ned til 15 kroner. Beier blev anmeldt, ikke bare for brud på grundlæggende arbejds- og menneskerettigheder, men også for menneskehandel.

De to eksempler er faktisk symptomatiske for måden, hvorpå begrebet ’menneskehandel’ – med tilhørende fortælling om skurke, helte og ofre – har udviklet sig i de to seneste årtier, viser to nye bøger: Fra at være et begreb, der næsten udelukkende blev anvendt i relation til kvinder (primært migranter), der under forskellige former for ufrihed sælger seksuelle ydelser, anses menneskehandel nu for at kunne foregå i snart sagt alle brancher.

Troels Ken Pedersen

Tak for de klare ord! Alt for ofte bliver slaveri & udnyttelse betragtet som en alt-eller-intet ting, som er 100% monstrøs - og omvendt, hvis ikke det er RIGTIGT slaveri, er det ikke RIGTIG forkert. Dette er blot ét af de områder, hvor vi med fordel kunne se lidt mere på konsekvenser, men i stedet stirrer os blinde på om ting er, eller ikke er, monstrøse.

Marianne Bækbøl, Eva Schwanenflügel og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar