Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

»Nina Simone« rimer på »ekskone« i Nikolaj Nørlunds sprængte narrativer

Den danske poptroubadour Nikolaj Nørlund er på ’Hverdag i Paradis’ gået i kreativ symbiose med pianist og producer Adi Zukanovic på det første soloalbum med nyskrevne sange i syv år. De er bedst, når de bløde digressioner bryder med genkendeligheden
Nikolaj Nørlund har altid været en rolig melankoliker og afdæmpet vokalist.

Nikolaj Nørlund har altid været en rolig melankoliker og afdæmpet vokalist.

Nicolai Bejder

Kultur
26. februar 2021

Nikolaj Nørlunds musikalitet har løbet som en kranspulsåre gennem dansk indierock, siden han i 1996 solodebuterede med albummet Navnløs, der bestod af hans jazzrockede fortolkninger af 80’er-digterikonet Michael Strunges poesi.

Allerede inden da havde den i dag 55-årige sanger og sangskriver markeret sig med bandet Train, Boats and Planes, der spillede sart engelsksproget støjrock. Når han har sunget på dansk, har han så godt som altid gjort det i eget navn. Og det gjorde han vel at mærke også i slutningen af 1990’erne, hvor modersmålssangskrivning var anderledes umoderne, end det er i dag.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Frank Østergaard

:-)

Nørlund har lavet så smuk musik.
https://www.youtube.com/watch?v=WgCxyQsVzsU