Kunstkritik
Læsetid: 6 min.

Trine Søndergaard indfangede 90’ernes Vesterbro, dengang de heroinafhængige ludere trak på Skelbækgade

I Trine Søndergaards fotoserie ’Now That You’re Mine’ fra 1990’ernes Vesterbro skildres det hårde liv på gaden med en særlig intimitet og råhed. Vesterbro er stadig hjemsted for handel med kvindekroppe, i dag er den bare mindre synlig og udtryk for en langt mere spekulativ kapitalisme
’Now That You Are Mine # 29’ (1998-2000)

’Now That You Are Mine # 29’ (1998-2000)

Trine Søndergaard

Kultur
26. februar 2021

Jeg ankommer med firetoget til Københavns Hovedbanegård en onsdag i februar. Det er råkoldt og gråt, og på den måde, tænker jeg, passer det meget godt med den stemning, jeg husker fra Skelbækgade i 1990’erne, som jeg er taget til byen for at genbesøge.

Jeg skal se nærmere på, hvordan gaden har ændret sig, fra dengang jeg selv flyttede ind i midten af 1990’erne, hvor kunstneren Trine Søndergaard lavede en hel serie af fotografier af de unge stofafhængige piger, der trak i gaden, og til i dag, hvor kvarteret er blandt landets dyreste og mest eftertragtede.

Værkserien med titlen Now That You’re Mine (1997-2000) opdagede jeg ved et tilfælde for ganske nylig. Men Trine Søndergaards fotos ramte mig, fordi jeg med det samme huskede, hvordan jeg selv oplevede det, dengang jeg flyttede til byen som 17-årig.

I august 1995 var jeg netop startet i 1.g på Sankt Annæ Gymnasium, og jeg gik hver morgen op ad Skelbækgade mod Dybbølsbro Station.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her