Benn Q. Holms nye roman er både et tidsbillede og en mental guide til Berlin

Benn Q. Holm formår at gøre tiden og stemningen virkningsfuldt nærværende i sin 15. roman ’Et stykke af tiden’, hvori han kombinerer tidsbillede, bybillede og psykologisk undersøgelse
Benn Q. Holms nye roman ’Et stykke af tiden’ er en coming-of-age-fortælling om en ung mand i Den Kolde Krigs Berlin.

GREGERS TYCHO

31. marts 2021

Mens David Bowie bor i Berlin, og i perioden hvor Rote Armee Fraktion dræber statsadvokat Siegfried Buback og bankdirektør Jürgen Ponto, studerer den unge canadier Ben ved Institut für Architektur på Technische Universität. Bæller masser af øl, ryger, spadserer igennem den utroligt flade by, får en excentrisk ven, Florian, og forelsker sig vanvittigt i den jævnaldrende smukke, kloge Sabine, som han får mere end vanskeligt ved at sige farvel til, da han efter et år må sætte sig på flyveren tilbage til Toronto.

Nu har De allerede fået et ydre indtryk af Benn Q. Holms nye roman ’Et stykke af tiden’. Men De er nødt til at læse den, stille og (u)roligt, fra ende til anden, for at mærke dens fine atmosfære, og måske vil det fornuftigste være at nyde den under et weekendophold i den ufatteligt flade by, afbrudt af café- og museumsbesøg. Forfatteren har nemlig sørget for at skildre Berlin med topografisk grundighed og med en fysisk detaljerigdom, som svarer helt godt til Bens fag, arkitektur, og hans hobby, fotografering, samt til Sabines dybe fascination af Thomas Mann, hvis Doktor Faustus (1947) hun skriver universitetsopgave om.