Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Computerstemmer bringer menneskelige budskaber hos fire danske, elektroniske vokalister

Selv om en vokal er blevet autotunet eller forvrænget til ukendelighed, behøver den ikke få musikken til at føles, som om den kun er henvendt til de maskiner, der har skabt den. Det beviser disse fire danske, elektroniske navne
I stigende grad bruger Lydmor vokalen til at råbe højt om emner som manglende ligestilling, dårlig behandling, sexisme, mislykket kommunikation og andre besværligheder. Dette gør hendes seneste album, ’Capacity’, til en sangskrivningsmæssig magtdemonstration.

I stigende grad bruger Lydmor vokalen til at råbe højt om emner som manglende ligestilling, dårlig behandling, sexisme, mislykket kommunikation og andre besværligheder. Dette gør hendes seneste album, ’Capacity’, til en sangskrivningsmæssig magtdemonstration.

Kultur
16. marts 2021

Ud over at være kanal for en stor del af kommunikationen mellem os mennesker, er stemmen vores alle sammens indbyggede musikinstrument. Selv om mange af os måske ikke vil indrømme det, er vi ikke kun talende, vi er også syngende (eller i hvert fald nynnende) væsner. Og vores kroppe reagerer på sang, som var det en af livets nødvendige ressourcer, på niveau med frisk luft, rent vand og ømme kærtegn.

I en tid, hvor nærmest hvert eneste instrument, lige fra orglet til trommesættet, findes i en elektronisk udgave, og hvor man uden problemer kan producere et musikalbum kun ved hjælp af en computer, virker stemmen også som det mest menneskelige kort, de moderne musikere og musikproducere har tilbage på hånden.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Frank Østergaard

:-)