Gallerirunde
Læsetid: 9 min.

De genåbnede galleriers kunst henter storslået fortællekraft fra makreller, franskbrød og parcelhuskvarterets haveplanter

Som små butikker må kunstgallerierne igen invitere publikum indenfor. Informations kunstanmelder er kommet på græs og er begejstret over udstillinger med blandt andre Bjørn Nørgaard og Kirstine Roepstorff, der finder urkomiske fantasivæsner i velkendte jordmaterialer
Bjørn Nørgaards skulptur »Beowulf« på Galleri Susanne Ottesen ved hjørnet af Kongens Have i København.

Bjørn Nørgaards skulptur »Beowulf« på Galleri Susanne Ottesen ved hjørnet af Kongens Have i København.

Stine Heger

Kultur
16. marts 2021

Kunsten følger sjældent verdens gang, fantasien trumfer som regel virkeligheden. Men jeg vil vove at spekulere i, at kunstnere og kuratorer på det seneste trods alt har lavet nogenlunde det samme som mig: gået ture. 

Heldigvis er der på de gallerier, der nu er åbnet, kommet mere ud af vandringen, end mine sure, ømme fødder kan prale af.

I fire udstillinger på københavnske gallerier netop nu er den natur, man går i, i centrum – den nære langs parcelhusstierne, ukrudtet på stenbroen og i skovbrynet. Men ikke i skikkelse af neonaturromantik eller med negativt fortegn: klimakrisegotik, som præger så meget kunst og kultur i disse år. Snarere er naturen her en billedbank eller en mængde råstoffer, som må udforskes, som man udforsker de menneskelige følelser.

Det er for eksempel jordfarver og muldlaget i alle dets afskygninger, man dykker ned i, når man træder ind i Bjørn Nørgaards (f. 1947) soloudstilling på Galleri Susanne Ottesen ved hjørnet af Kongens Have.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Gunnar Gjelstrup

I denne så forandrede og desværre kunstnerisk oplevelsemæssigt forarmede tid, er det pragtfuldt med Bodil Skovgaard Nielsens fremragende anmelderi trygt at kunne give sig hen til sublim udøvende, levende kunst, hvor den nu omsider kan opleves på gallerierne.