Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

I Marie Kølbæk Iversens storslåede kunst er hvide svaner mere urovækkende end sorte

I en lille soloudstilling med den foruroligende titel »NÅR«, væver billed- og videokunstner Marie Kølbæk Iversen elegant så fremmede emner som katastrofeteori, folkeviser og biodiversitet sammen. Svaner vugger først beroligende, så faretruende
I soloudstillingen ’NÅR’ kaster Marie Kølbæk Iversen dine romantiske forestillinger om svanesang og nationalfugl op i luften

I soloudstillingen ’NÅR’ kaster Marie Kølbæk Iversen dine romantiske forestillinger om svanesang og nationalfugl op i luften

David Stjernholm

Kultur
17. marts 2021

Det er temmelig modigt at lave en hel udstilling om svaner: Et motiv, der allerede er skåret skarpt i kulturhistorien med Den grimme ælling, Tjajkovskij-balletten Svanesøen eller Ovids metamorfose om Zeus, der befrugter (/voldtager) den skønne Leda forklædt som en svane. 

Det er ikke desto mindre sværvægterne, som billedkunstneren Marie Kølbæk Iversen (f. 1981) med lethed tackler, når hun på galleriet Gether Contemporary i Kødbyen i København lader sorte og hvide svaner være hovednummeret.

Hun tilføjer nonchalant neonfarver som på et diskotek, oldnordiske folkeviser, katastrofeteori og skovbrande til svanerne – en blanding, der lyder helt uoverskuelig på skrift, men som bliver forløst på den mest selvfølgelige og poetiske måde i udstillingen NÅR.

Vinduerne er blændet af gråt stof. Man træder ind i et tyst lokale og møder videoværket Portents (2021) i forskudte loops på en stor fladskærm og en væg. Videoerne viser svaner, der glider langsomt rundt på søvand. Bøjer de lange nakker bagover for at purre op i fjerene. Snadrer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Martin Birkmand

Jeg er ved at læse Talebs bog. Det og denne udstilling er jo så lidt af et sammenfald. Udover induktionsproblemet og sorte svaner er der også ravneparadokset:

https://dk.brkmnd.com/Blogaden.aspx?id=371