Når ’Badehotellet’ lykkes, mærker man historiens katastrofe i en længselsfuld berøring

’Badehotellets’ ottende sæson rummede hele projektets potentiale, men også dets skrøbelighed. Der var verdenshistorie som hverdag, men også som leverandør af alt for mange etiske dilemmaer, der kan gøre et vellykket lystspil til et middelmådigt drama
Cecilie Stenspils rolle som den hjertevarme kvinde, der med køligt overblik rydder forhindringer af vejen for sine skiftende groft selvovervurderende og selvoptagne mænd, været usædvanligt underholdende at følge. Et perspektivrigt lille generationsportræt lige dér.

Mike Kollöffel/TV 2

2. marts 2021

Kongelig skuespiller Edward Weyse har gennem hele ottende sæson af Badehotellet haft en psykologisk blokering, konstaterer den tørre kontorchef Aurland. Aurland taler i virkeligheden om, at Weyse har begravet sig i arbejdet med at skrive sine erindringer for ikke at forholde sig til Besættelsen. Weyse misforstår ham, men her i ottende sæsons sidste afsnit står det klart, at det er misforståelsen, der er den stærkeste analyse. Weyse har insisteret på kun at ville inkludere sine klassiske teaterroller i sine erindringer og undlade de folkeligt elskede, men mere kunstnerisk tvivlsomme filmroller. Men det er jo helt forkert. Det er en psykologisk blokering, at folkeligt skulle være ufint. Det er netop kombinationen af scenens drama og filmens lystspil, der gør Weyse til noget særligt.

Margit Johansen

"Badehotellet"l er fantastisk dansk TV- dramatik - komedie fra Herman Bangs sommerglæder - med alle de rigtige medvirkende, der spille - og synger som tidstypiske engle. Kongelige skuespiller Weise er sindbilledet på dramaets moderne dilemmaer - og seriens skaberes. Sådan i selvsving i (drama)verdenen -" something rotten in the state. of (drama)Denmark". Kan man lave kærlig drama på en truende superrealistisk baggrund? Ja, når man elsker sine karakterer, hver eneste en - selv de største skurke. En række moderne dramaturgisk superpointer bevist på den lille skærm. Nye tjekker hele tiden ind på badehotellet.

Søren Kristensen

Ja, lad os håbe Badehotellet holder helt op til ca. der hvor Olsen Banden starter.

meget smukt skrevet anmeldelse,tak for den.