Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Norske Smerz river endelig lytterne rundt ved øreflippen igen

’Believer’, der er Smerz’ længe ventede debutalbum, lægger sig i forlængelse af den selvsikre, genrebøjende og totalt uperfekte lyd, som den efterspurgte, elektroniske duo er blevet kendt for
Smerz har ladet sig inspirere af både Bach, folkemusik, norsk undergrund og 50 Cent, og det er, som om duoens tilsyneladende uudtømmelige, kreative kræfter opstår fra en stædig, passivt aggressiv trods mod disse store musikgenres normer og former.

Smerz har ladet sig inspirere af både Bach, folkemusik, norsk undergrund og 50 Cent, og det er, som om duoens tilsyneladende uudtømmelige, kreative kræfter opstår fra en stædig, passivt aggressiv trods mod disse store musikgenres normer og former.

PR-foto: XL Recordings

Kultur
10. marts 2021

I 2017 stormede den norske duo Smerz frem i klubmiljøet med deres bløde, flydende, selvsikre, og alligevel totalt uperfekte elektroniske lyd. Numrene på deres to EP’er Okey og Have Fun udgjorde en nærmest overnaturligt fascinerende dyb og grumset vandpyt af synthpop, industriel techno, 90’er-inspireret R&B, klassisk kirkekorsang og Aphex Twin-inspireret ambient.

I tiden efter var Smerz på alles læber; de fik travlt med at spille festivalkoncerter og give interview til internationale musikmagasiner. Mange troede, at deres debutalbum var lige på trapperne. Men det er først nu, tre år efter den seneste Smerz-udgivelse, og oven på en længere tavshedsperiode, der så småt var begyndt at bekymre visse fans, at det sker. Smerz’ debutalbum Believer er her – og med dét en skøn, bekræftende følelse af, at den norske duo aldrig rigtig har været væk.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her