Narkobetjente

Ny bog om narkobetjent: Velskrevet defensorat om lampetyveri

Narkobetjenten René Dahl Andersen blev dømt for tyveri af otte antikke lamper fra Politigården og afskediget. I en bog skrevet i samarbejde med Casper Fauerholdt forsøger han at komme med en (bort) forklaring på baggrund af sine mange år som ihærdig narkobetjent på kanten af reglerne
Narkobetjent René Dahl Andersen beskriver, hvordan der er »en afhængighedsskabende tilfredsstillelse« ved at arbejde som narkobetjent på Vesterbro, fordi man hurtigt ser resultater af sit arbejde: »Problemet er bare, at sådan en belastning og sådan et miljø i for mange år i træk rykker ved et menneskes grænser.« På billedet er Krølle ved at tage et fix.

Tao Lytzen

12. marts 2021

Fortællinger om modige betjente, der ser stort på regler og finder deres egen ofte hårdhændede vej gennem paragrafferne for at fange forbryderne, er ikke en mangelvare i de vestlige samfund. Stribevis af film og tv-serier glorificerer således eneren, der trodser bureaukraterne bag skrivebordene, men til sidst har held med at afværge den truende katastrofe eller opklare den farlige forbrydelse.

I rækken af bøger, der mere eller mindre med samme afsæt i politivirkeligheden forsøger at finde vej til boglæserne, er seneste udgivelse ’HÆRDET – narkobetjent med gaden i blodet’. Men denne bog har nærmest den modsatte fortælling: Det går godt, rigtig godt faktisk, i begyndelsen for René Dahl Andersen, men hans karriere som betjent ender lige så dårligt.

Jesper Jacobsen

Gad vide hvad det er for nogle resultater han mener , at have skabt , som angiveligt har grundlagt den " afhængighedsskabende tilfredsstillelse" han nævner ?
Jeg har ikke læst bogen endnu , men hørt interview med ham på P1 , her i eftermiddags.