Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Præcisionskrævende Mozart var svær for et genforenet DR Symfoniorkester i velspundet program

Efter mere end tre måneders nedlukning vendte DR SymfoniOrkestret og chefdirigent Fabio Luisi tilbage på scenen, i første omgang kun til glæde for radiolytterne. Torsdagskoncerten bød blandt andet på sjældent spillet musik af Richard Strauss, og den skilte sig ud som aftenens fængslende indslag
Efter tre måneders coronanedlukning var chefdirigent Fabio Luisi og DR SymfoniOrkestret torsdag tilbage i Koncerthuset – dog uden publikum.

Efter tre måneders coronanedlukning var chefdirigent Fabio Luisi og DR SymfoniOrkestret torsdag tilbage i Koncerthuset – dog uden publikum.

Fra DR

Kultur
17. marts 2021

Betingelserne var ikke de bedste for DR SymfoniOrkestret. Dets første torsdagskoncert siden 26. november foregik så at sige på en øde ø i Koncerthuset. Intet publikum i auditoriet, og stole på parterret var fjernet for at udbygge podiet stort nok til den foreskrevne to meters afstand mellem hver musiker. Derfor var besætningen reduceret til 56 musikere, og programmet tilsvarende indrettet på denne størrelse og endda mindre endnu.

For det første kan sammenspillet godt blive noget rustent efter mere end tre måneders pause, og for det andet er det uvant at skulle musicere med så megen luft til nærmeste kollega. Man skal orientere sig på en ny måde for at finde sin plads i helheden. Det var forudsigeligt svært i særligt et værk, Mozart-klaverkoncerten, fordi denne wienerklassiske musik står og falder med balance, præcision og tydelig artikulation. Og her haltede det desværre, sådan som det lød i radioen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her