Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Den uendelige samtale er det største indtryk, Gyorgy Kurtágs musik efterlader

Den franske pianist Pierre-Laurent Aimard gav radiolytterne en anderledes torsdagskoncert og fyldte den store tomme koncertsal og æteren med musikalske konversationer i miniatureform
Som en flue på balkonen på de ellers tomme publikumsrækker var det en fornøjelse at overvære Pierre-Laurent Aimards stærke og fysiske spil, skriver Camilla Marie Dahlgreen.

Som en flue på balkonen på de ellers tomme publikumsrækker var det en fornøjelse at overvære Pierre-Laurent Aimards stærke og fysiske spil, skriver Camilla Marie Dahlgreen.

Søren Krabbe

Kultur
9. marts 2021

Torsdagskoncerten i DR Koncerthuset var i torsdags en livetransmitteret solokoncert med den franske pianist Pierre-Laurent Aimard. Han skulle have spillet sammen med symfoniorkesteret, og salen skulle have været fuld af publikum, men sådan er det jo ikke for tiden. Det kan man begræde, eller man kan gøre som Aimard: udnytte coronatiden og komme med et andet fokus.

For musik er ikke bare koncerter eller øvning med koncerter til formål. Musik er også en anden form for kommunikation. Den, som musikeren har med sig selv eller med komponisten eller med verden eller med universet. Så selv om publikum kan være nok så vigtige, så kan de også på nogle punkter være helt ligegyldige.

Ofte savner jeg dette rum, når jeg er til koncert. Og ofte har jeg ønsket mig, i stedet for at møde én eller anden fantastisk musiker i DR’s eller Tivolis Koncertsal sammen med hundredvis af andre, at kunne få den chance at gemme mig i et hjørne af kunstnerens egen stue og overvære kunstneren med sig selv.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her