CPH:DOX
Læsetid: 3 min.

Dansk film fortæller helt overlegent om den højspændte konflikt, valget i Zimbabwe var

Camilla Nielsson, der i ’Democrats’ fra 2014 fulgte tilblivelsen af Zimbabwes nye forfatning, skildrer i efterfølgeren ’Præsidenten’ det absurde og ulykkelige forløb omkring valget i Zimbabwe i 2018. Det gør hun helt igennem overlegent
Man er med hele vejen, når Nelson Chamisa og hans stab rejser rundt til valgmøder, når de holder krisemøder om den meget uigennemsigtigt arbejdende valgkommission, og når de forsøger at krisehåndtere under det, man mener er et valgkup.

Man er med hele vejen, når Nelson Chamisa og hans stab rejser rundt til valgmøder, når de holder krisemøder om den meget uigennemsigtigt arbejdende valgkommission, og når de forsøger at krisehåndtere under det, man mener er et valgkup.

CPH DOX

Kultur
27. april 2021

Fra et bagsæde i sin kampagnebil bemærker Nelson Chamisa, oppositionsleder og præsidentkandidat i Zimbabwe, at hans modstandere har et problem. »Stemningen i landet er ekstatisk,« siger han til chaufføren, der svarer bekræftende: »De har helt sikkert tabt.«

Replikskiftet falder i begyndelsen af Camilla Nielssons fremragende dokumentarfilm Præsidenten, som er nomineret til hovedprisen DOX:AWARD på den igangværende filmfestival CPH:DOX. Det vidner både om en historisk realitet – det massive håb om radikal politisk forandring, der er i Zimbabwe op til valget i 2018 – og om en skarp og tydelig dramaturgi. Man ved godt, hvad der sker, når en politiker under en valgkamp begår den hybris at sige, den er hjemme. Man ved måske også, hvordan valgfeber føles, men det er svært at sætte sig ind i den valgfeber, der hersker i Zimbabwe i den først ekstatiske, så kaotiske og til sidst afmagtsprægede tid, som Camilla Nielsson skildrer i sin film. Og det ville være langt, langt sværere at sætte sig ind i, hvor meget der er på spil, hvis ikke der fandtes film som Præsidenten.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Niels Arnfred

God anmeldelse af Pris værdig film