Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

David Byrnes mesterlige genopfindelse af koncerten giver rig mening på film

Koncertfilmen ’American Utopia’ er en jublende, tænksom kollektivorgasme mellem krop og tanke, rytmik og harmonik, dans og politik, nonsens og fortælling. Det er den tidligere frontfigur i Talking Heads, David Byrnes, sene og stærkt oplivende magnum opus, som nu kan ses på CPH:DOX
’American Utopia’ er ikke første gang, David Byrne genopfinder koncertformatet og formidler det på film.

’American Utopia’ er ikke første gang, David Byrne genopfinder koncertformatet og formidler det på film.

CPH:DOX

Kultur
1. maj 2021

Det var en omgående berusende og kunstnerisk genial genopfindelse af koncertformatet, da David Byrne i 2018 gav koncert på Roskilde Festival.

Her oplevede vi 11 musikere og den tidligere frontfigur i Talking Heads gående, stående, dansende i et sølvlænke-indrammet gråt rum. Om deres halse og rygge var der spændt gammelkendte strengeinstrumenter som elguitar og -bas, men også uvante anordninger som en percussion-buffet, mini-trommesæt, bongo- og congas-trommer og synthesizere.

Alle 12 m/k var mobile musikere, sangere og/eller dansere i et show, som var lige så meget kunstkoreografi som rockkoncert.

Det er heldigvis ikke en oplevelse, der bliver mindre, når man får overblik over koreografien og krydsklipning mellem synsvinkler i Spike Lees koncertfilm, American Utopia.

Det er en audiovisuel formidling af den – måske liiidt for lange, men også virkelig fremragende – Broadway-opsætning af showet. Mobilorkesteret spiller sangene 100 procent live. Og når koncerten er bedst, er den intet mindre end sublim.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her