Anmeldelse
Læsetid: 8 min.

Imponerende særudstilling på Louisiana giver kunsthistorisk klangbund til det hotte emne moderskab

Ny imponerende særudstilling på Louisiana handler om vores alle sammens MOR og fungerer som vigtig klangbund for de ideologiske kampe, der stadig foregår i morens navn
Amerikanske Kaari Upson værk skal føre os tilbage til et barns perspektiv, som griber om morens ben og gemmer sig, når det er utrygt.

Amerikanske Kaari Upson værk skal føre os tilbage til et barns perspektiv, som griber om morens ben og gemmer sig, når det er utrygt.

Kim Hansen

Kultur
29. april 2021

Mens jeg står og brygger min morgenkaffe, scroller jeg igennem Facebook og bliver fanget ind af min kollega Anne Middelboe Christensens opdatering. Det er årsdagen for hendes mors død, og hun skriver, at hun savner hende så meget, at hun bliver forskrækket, at sorgen slider i hende og gør hende rastløs.

Tårerne vælter ud af mig. Og så midt i morgenkaffen, der skulle styrke mig til at skrive denne tekst – om udstillingen MOR! Det er snart fem år siden, min mor blev syg af kræft og døde på tre måneder. Når sorgen slider i mig, kan jeg blive helt vred på hende over, at hun forlod os så tidligt – så bliver jeg så urimelig, som kun en datter kan være.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Nike Forsander Lorentsen

Min mors ben var iklædt nylonstrømper og på fødderne havde hon kork sandaler med halvhøj hæl med en rem som gick 2 gange rundt ankelen, de ben elskede jeg at klamre mig ved som lille. De deringe ben på Louisiana ville jeg som lille løbet skrigende væk fra, helt sikkert!