Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Julia Maria Gieysztor Bertelsen leger med koloniale diskurser i sin debutbog ’Koktebel’

Julia Maria Gieysztor Bertelsens debut er en gådefuld sci-fi, der kaster den postkoloniale kritiks troper op i luften og ser sig begejstret om, mens de rammer jorden
Kultur
16. april 2021
Julia Maria Gieysztor Bertelsens debut er en gådefuld sci-fi, der kaster den postkoloniale kritiks troper op i luften og ser sig begejstret om, mens de rammer jorden

Saxo

Koktebel er en lille by på Krimhalvøens sydøstlige kyst, men i Julia Maria Gieysztor Bertelsens (f. 1992) debut er Koktebel en ferieø, der antager mere mytiske og mystiske former.

Denne forskydning mellem virkelighedens Koktebel, som ligger på en halvø ud til Sortehavet, og værkets Koktebel, der minder mere om en ø i Det Caribiske Hav, gør fra start af bogen svær at dechifrere.

»Intet forklares på Koktebel«, står der på en af de første sider, og det er virkelig sandt.

Koktebel er en collage af kortere tekster, der alle centrerer sig om livet på øen Koktebel: øboernes og turisternes dagbøger og postkort, sange fra øen, reklamer for øens B&B’s og for et vaskeri, hvor man kan deltage i orgier, ikke bare med øens beboere, men også dens frugter, hvis »kød« er en af de store turistattraktioner.

Så morsomt og uventet kan disse reklametekster lyde:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her