Kristian Leths ligefremme sangtekstpen blæser ikke ligefrem lytteren omkuld

På sit tredje album ’Stormen’ synger Kristian Leth om coronakrisen, der ruskede op i verdenen og fik ham selv til at holde fast i det, han holder allermest af. Hans dansksprogede singersongwriterpop svæver i samme luftlag som Olesen-Olesen og Peter Sommer uden helt at nå deres lyriske højder
’Stormen’ er stærkest i de øjeblikke, hvor den jordnære kærlighed titter frem mellem de mange skyformationer, Leths trosspørgsmål og erkendelsesprocesser har det med at danne.

Elva Leth

27. april 2021

I populærmusikken er en storm en noget slidt metafor, der alt for ofte bruges til at beskrive et indre kaos, et følelsesmæssigt uvejr eller en forelskelse, der rammer med det maksimale antal meter i sekundet. Lidt anderledes forholder det sig hos Kristian Leth, der har kaldt sit tredje soloalbum for Stormen. For selv om en storm pr. definition ikke kan være stille, er det netop, hvad den er hos Leth: En langsom én, der får alt til at bremse op. Den er et billede på coronakrisen, på hvordan pandemien ruskede op i verdenen, blæste rutinerne omkuld, fik folk til at søge ly i isolation og Leth til at holde fast i alt det, han holder af.

Pladen er skrevet i det pusterum, coronakrisen også medførte, der gav luft til refleksioner, og undervejs dvæler den 41-årige københavnske musiker, der de seneste år har været bosat i USA, ved livets helt store temaer: tro, eksistens og relationer til andre mennesker.

Åbningsnummeret »Det episke« er en håbefuld, optimistisk trosbekendelse af en art, hvori Leth opremser alt det, han tror på: sjælen, tiden, sig selv og meget mere. Midt i denne metafysiske oplistning indtræffer omkvædet, der viser sig at være en ydmyg, indirekte taksigelse til den person i hans liv, han uden at tvivle kan tro på. Den, der er der, når han har mest brug for det.

»Når mørket ruller ind
over mit troløse sind
så står du stadig lige der,« synger han.

Det er troen på kærligheden, der er Stormens styrke.

Kristian Leth spiller dansksproget singersongwriterpop af den slags, der svæver omkring i nogenlunde samme luftlag som Olesen-Olesen, Nikolaj Nørlund og Peter Sommer. Men selv om Leth også er uddannet og udgivet forfatter – han dimitterede fra Forfatterskolen, samme år han debuterede med digtsamlingen Land, og har siden blandt andet også skrevet en fantasyroman og en samtalebog om magi og videnskab med biologen Eske Willerslev – har han hverken Olesen-Olesens skarpe blik for hverdagens lyrik, ej heller Peter Sommers finurligpoetiske tæft.

Banalt lyder så negativt, så jeg vil hellere beskrive Leths sangtekstpen som ligefrem. For han gør en dyd ud af at beskrive de helt store tematikker i talesprog og enkle rim. Eksempelvis når han i »Som Paulus« sammenligner sig selv med den kristne apostel, der blev omvendt, efter at Jesus Kristus havde åbenbaret sig for ham på vejen til Damaskus.

»Jeg gik så langt som jeg ku
Jeg gik længere endnu
faldt over noget
blev ved med at gå
klippede mit hår, rev min kappe itu«

og senere:

»jeg er ældre end jeg var før
ser mig selv udefra
en upålidelig fortæller, en djævelsk amatør«.

Pladens musikalske åbenbaring indtræffer netop i dette nummer, når trompetist Bo Randes blæserfanfare blander sig med en vrælende guitarsolo og bryder med pladens poprockede eftertænksomhed. Rande, der har en fortid som medskaber af triphopprojektet Blue Foundation, spiller også med Kristian Leth i deres produktive rockband The William Blakes. Det samme gør Frederick Nordsø, der også suser forbi trommerne på et par af Stormens numre.

Ikke særlig romantisk

Kristian Leth er en mere end almindeligt produktiv mand. Nogle vil måske kende ham som en veltalende, begavet formidler af musik, særligt i radiosammenhænge, for eksempel i programmet Album, hvor han på herligste nørdede vis gennem flere år har guidet lytterne gennem nogle af musikhistoriens mest skelsættende udgivelser sammen med denne avis’ musikredaktør Ralf Christensen.

Stormen spiller Leth selv guitar, percussion og de saligt drømmende keyboardtoner. Derudover bidrager en håndfuld danske og amerikanske musikere, heriblandt violinist Rune Tonsgaard Sørensen og pianist Nikolaj Busk fra den dansk-svenske folkemusiktrio Dreamers’ Circus. Sidstnævnte var også med på Leths andet soloalbum Fremmed Land, der udkom i 2016.

Leth er ingen gudsbenådet sanger, men mindre kan også gøre det. Hans stemme er blød og behagelig og fungerer klart bedst, når han holder sig i sit naturlige taleleje, i det dybe og afslappede. For når han bruger sin vokal som en patosforstærker, kammer det efter min smag over i det prætentiøse.

På »Sig det som det er« kan jeg næsten høre mavemusklerne sitre af anstrengelse, når han varierer melodiens toner for at få omkvædet til at løfte sig. Og da han derefter sætter i et melankolsk »ha ha babadiåhhhh«, skifter min hjerne kurs og begynder automatisk at synge videre på Klichés »Militskvinder«, hvilket slet ikke passer ind i sangens svulstige alvor og luftige englemandskor.

Stormen er stærkest i de øjeblikke, hvor den jordnære kærlighed titter frem mellem de mange skyformationer, Leths trosspørgsmål og erkendelsesprocesser har det med at danne. Det sker kun i glimt, men mest gribende til Rune Tonsgaard Sørensens blændende violin på pladens sidste nummer, »Uendelige«, hvor Leth erkender sin utilstrækkelighed til at formulere glæden over et forhold, der har holdt i både milde briser og til vindstød af orkanstyrke:

»Når jeg nu vågner om natten/ helt badet i sved/ er det tanken om at jeg næsten ikke fik fat/ og næsten ikke fik dig med« lyder det et sted og senere:

»Jeg er ikke særlig romantisk
Jeg ved det godt, det er sådan jeg er