Anmeldelse
Læsetid: 7 min.

Norsk duo sender dig ind i en akustisk livmoder, hvor du må lytte med kroppen

Mellem menneskets spontanitet og teknologiens præcision finder vi den norske duo Lost Girls, båret af den store Jenny Hvals stemme og Håvard Voldens fri musikalitet. Deres debutalbum, ’Menneskekollektivet’, er et kropseuforisk, kunstnerisk vildt belønnende værk. En strøm, man må overgive sig til
Foto: Lasse Marhaug

Foto: Lasse Marhaug

Kultur
8. april 2021

Du gør klogt i at slippe rationaliteten, når du skal stifte bekendtskab med den norske duo Lost Girls’ fremragende debutalbum, Menneskekollektivet. Det består af fem numre, der på ingen måde er popsange, snarere strømme, man må træde uforbeholdent ned i.

Den to år gamle duo udgøres af Jenny Hval og Håvard Volden (begge født i 1980), der har samarbejdet i forskellige konstellationer siden 2008. Volden har været en tilbagevendende del af Hvals liveband, Hval har bidraget til Voldens solomusik. Og tilbage i 2012 havde de en anden duo, Nude On Sand.

Håvard Volden er en eksperimentalmusiker, der væbnet med guitar og elektronik arbejder i både et noiserockjazz-band, en elektroakustisk trio og med en italiensk perkussionist – ud over at lave avantgardistiske soloalbummer.

Det er dog Jenny Hval, der tiltrækker sig størst opmærksomhed.

Med fem fremragende, konceptuelt legende, popflirtende, sprudlende nytænkte soloalbummer har hun placeret sig som en af Nordens vigtigste musikalske auteurer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her