Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Pink! Irgrøn! Skriggul! Lærke Lauta ryster skærmtrætte øjne ud af døsen

På Rønnebæksholm ved Næstved træner Lærke Lautas farvestrålende malerier en i at se på kunst igen. Hun fører os med stort overskud fra figuration til abstraktion – men kunne også godt huske på kunsthistoriens mere ubehagelige sider undervejs
Fejrer de regnens komme, eller pisker de en skikkelse under farverne? Lærke Lautas malerier er brydningsflader i både farve og motiv.

Fejrer de regnens komme, eller pisker de en skikkelse under farverne? Lærke Lautas malerier er brydningsflader i både farve og motiv.

Jacob Friis-Holm Nielsen

Kultur
27. april 2021

Hvis ens kunstmuskler er stive efter lang tids skærm, er Lærke Lautas soloudstilling på Rønnebæksholm den perfekte genopvarmning. I syv smukke rum får man en gennemgang af de sidste 100-150 års tendenser i malerkunsten.

Det er til dels målet med Meditations in an emergency, hvor Lauta, som udstillingstitlen indikerer, byder os velkommen tilbage til kunsten midt i en krisetid.

Men udstillingen er også bare en tidløs samling værker af en kunstner, der er vanvittigt optaget af farver – og dygtig til at formidle deres fascinationskraft. 

Lærke Lauta, født 1974, uddannet fra Kunstakademiet i København i 2001, har i det meste af sin karriere arbejdet med video. Hun har udstillet på blandt andet Overgaden, Nikolaj Kunsthal, Kunsthal Aarhus og en række amerikanske museer. Hendes videoværker viser ofte mennesker, der ser små ud midt i voldsomme naturtableauer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her