Anmeldelse
Læsetid: 9 min.

Jeg har sjældent set en afgangsudstilling, hvor jeg har følt mig så lidt belært og så meget inviteret indenfor

Efter et turbulent år med bustesmidning, identitetspolitisk debat og rektorskift, udstikker de 28 afgangselever fra Kunstakademiet en stærk kurs mod fremtiden. Højdepunkter inkluderer en cocktailmaskine, pastalignende bakterieskulpturer og robotgymnastik
Alma Ulrikke Bille Stræde, Penelope / robotics 1 (2021), Afgang 2021, Kunsthal Charlottenborg. Foto: David Stjernholm.

Alma Ulrikke Bille Stræde, Penelope / robotics 1 (2021), Afgang 2021, Kunsthal Charlottenborg. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm

Kultur
23. april 2021

Allerede på trappen er der noget, der spjætter. Årets afgangsudstilling på Charlottenborg i København, hvor 28 kunstnere dimitterer fra seks års uddannelse på Det Kongelige Danske Kunstakademi, starter i næseborene.

Lugten kommer fra en mandshøj, sortmalet trækasse.

Der er sprækker mellem kassens lodrette bjælker, så man kan kigge ind. Men den er tom. Her er bare luft – og lugt. For kunstner Sophie Filtenborg har infuseret trækasser med skiftevis mineralske, rådnende og behagelige duftstoffer. Samme slags kasser dukker op igen og igen som en rød (eller rettere, sort og stinkende) tråd gennem Afgang 2021; som en påmindelse om, at kunst ikke bare er rart, men også ude på at lokke, pirre og snyde. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her