Ugens anbefalinger: Våbenbling på Davids Samling og Ditte Hansen på DR2

Hvordan ville ’Druk’ se ud, hvis hovedpersonerne var midaldrende kvinder? Hvad og hvordan læser amerikanske forfattere, og hvad er en lårsvinger fra Lolland? Alt det får du svar på i ugens anbefalinger fra kulturredaktionen
Sammenlignet med folkeskolens udflugter til museer med pilespidser i flint er der mere schwung over den netop åbnede våbenudstilling på Davids Samling i København. Her er det den osmanniske sværdtype yatagan i guld, stål og tekstil. De arabiske vers på klingen beretter på drabelig vis om, hvorledes sværdklingen har tilfredsstillet sin blodtørst i en sådan grad, at den ligefrem tynges af mæthed.

John Lee/ Davids Samling

7. maj 2021

Der findes så mange spændende kulturoplevelser derude. Hver uge anbefaler Informations kulturskribenter noget af det, som de synes, flere burde kende til.

Lyt med på Upper East Side-cool litteraturlæsninger

Johann Sten Nielsen

Ofte kan man glemme, at forfattere jo også er læsere. Måske endda i lige så høj som de er skrivende – og at bøger tit udspringer af mere eller mindre synlige dialoger mellem forfatterskaber. For mig har det prestigiøse amerikanske tidsskrift The New Yorkers podcast med det simple navn The New Yorker: Fiction været en kærkommen lærestreg ud i det faktum. Samtidig har den vist mig en vej ind i den amerikanske litteratur.

Lise Lotte Rahbek

Scenen, hvor afløser-Ditte Hansen snaver med Rosa Lund er.. . mildt sagt overraskende.

ingemaje lange