Anmeldelse
Læsetid: 9 min.

Årets hidtil bedste og værste udstilling handler begge om … Afrika

To udstillinger kaster sig lige ind i tidsåndens diskussioner af racisme og kolonimagt. Men en tegneserie i Aalborg overfører langt mere kompleksitet til kroppen og sindet, end en udstilling i Aarhus med et udtalt hvidt frelserkompleks formår
’Modvægtens teori’ er en serie af tegninger, hvor kunstneren Toyin Ojih Odutola varierer det hvide skolekridt på dybsort, olieret baggrund, så sten, træer eller vand akkurat bliver lidt mere bløde eller hårde alt efter, hvad handlingen foreskriver.

’Modvægtens teori’ er en serie af tegninger, hvor kunstneren Toyin Ojih Odutola varierer det hvide skolekridt på dybsort, olieret baggrund, så sten, træer eller vand akkurat bliver lidt mere bløde eller hårde alt efter, hvad handlingen foreskriver.

Toyin Ojih Odutola

Kultur
7. maj 2021

Racisme er ikke ligefrem en ny opfindelse. Det er kunst om raceulighed og kolonimagt heller ikke. Men det er nyt, at man lige nu kan opleve hele to udstillinger, både på Aros i Aarhus og Kunsten i Aalborg, der tager samtidskunsten fra det afrikanske kontinent alvorligt. 

Det giver i sig selv anledning til jubel over, at museerne udvider vores billedverden. Men de to udstillinger viser også, at stor kunst er fuldstændig uafhængig af dagsaktualitet. 

Således kan man i underetagen på Kunsten opleve noget så umiddelbart sært som en tegneserie inspireret af stenformationer. Her udstiller den nigerianskfødte, New York-bosatte kunstner Toyin Ojih Odutola (f. 1985) en serie af værker, der handler om sorte mennesker, slaveri og arkæologiske fund fra fortidens Nigeria. 

Men Modvægtens teori, som udstillingen hedder, er mest af alt sin egen. Odutola tegner landskaber og mennesker med et så uovertruffet nærvær, at det gibber i mig. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her