Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Anne Linnet-teaterkoncert på Det Kongelige Teater ligner en anstrengt coronaboble

Skuespillerne synger Anne Linnets sange flot og energisk til et raffineret orkester. Men teaterkoncerten ’Jeg er jo lige her’ på Det Kongelige Teaters Gamle Scene virker udvendig og forfjamsket med paniksjove kostumer og glimmerøjenskygge
Alt er overdrevet flot, men også temmelig tomt i Anne Linnet-teaterforestillingen ’Jeg er jo lige her’.

Alt er overdrevet flot, men også temmelig tomt i Anne Linnet-teaterforestillingen ’Jeg er jo lige her’.

Per Morten Abrahamsen

Kultur
19. maj 2021

Anne Linnets sangverden var fuldkommen uafrystelig, da den opstod som teaterkoncert Jeg er jo lige her på Aalborg Teater. Det var i 2012, og instruktøren Minna Johannesson og scenografen Jonas Fly Filbert skabte et nyt teaterkoncertunivers med en gade, hvor skuespillerne lignede helt almindelige mennesker, der ventede på bussen – og på kærligheden.

Det var i Morten Kirkskovs tid som teaterchef på Aalborg Teater. Nu har Morten Kirkskov så som skuespilchef på Det Kongelige Teater sat titlen på programmet på Gamle Scene.

Men her er der hverken gade eller busstoppested. Her er en hvid hule, nærmest som en forstørret iglo. Performerne ligner ikke de almindelige forbipasserende udenfor på Kongens Nytorv, men snarere computerspilfigurer eller cirkusklovne – eller bortløbne modeller fra en haute couture-opvisning med en makeupartist, der er gået grassat ... Maja Ravns vilde scenografi udgør i hvert fald en stiliseret verden, som Jonas Bøghs lysdesign har givet farvede skygger og strålende solopgangskanter.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

@Anne Middelboe Christensen

Det lyder lidt dødssygt med den skæve iscenesættelse; men alle der har hørt og elsket Anne Linnet Band skal selvfølgelig ind og se forestillingen .... også selv om scenografien lyder lidt som dengang, det var moderne at lade operaer foregå på en traktorfabrik.

Søren Kristensen

Vi kunne heller ikke kvalificere os til finalen i Eurovision med vores ironisk tilbageskuende firserpastiche, så måske er dansk populærmusik bare inde i en krise eller hvis vi skal være positive - en akkumuleringsfase.