Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

I Arthur Jafas udstilling på Louisiana elskes sort musik lige så meget, som sorte kroppe hades i USA

Arthur Jafas sampling af USA er lige så voldsom, som den er smuk, og viser, uden sentimentalitet, hvordan sort kultur elskes lige så meget, som sorte kroppe hades i USA
Arthur Jafa slog først for alvor igennem på kunstscenen i 2016, hvor han første gang viste videoværket ’Love is the Message, the Message is Death’ (billedet). Han er nu aktuel med ’MAGNUMB’ på Louisiana.

Arthur Jafa slog først for alvor igennem på kunstscenen i 2016, hvor han første gang viste videoværket ’Love is the Message, the Message is Death’ (billedet). Han er nu aktuel med ’MAGNUMB’ på Louisiana.

Louisiana Museum for Moderne Kunst

Kultur
10. maj 2021

Arthur Jafas udstilling MAGNUMB på Louisiana åbnede tilfældigvis samme uge som George Floyds drabsmand, den hvide politimand Derek Chauvin, blev dømt. En historisk dom i USA, hvor politivold mod sorte i reglen er forblevet ustraffet. På en udstilling, hvor vold mod sorte fylder så meget, føles det som en lillebitte formildende omstændighed, at den dom muligvis viser en ny vej.

Arthur Jafa er en sort amerikansk kunstner og filmskaber (f. 1960), der trods sin ikke helt unge alder, først for nylig slog igennem på den internationale kunstscene. Jafa har arbejdet med film, som instruktør og fotograf, og så arbejder han med billeder, som en dj arbejder med musik: han sampler og sammenstiller allerede eksisterende fotografier og filmklip, og skaber nye overvældende værker ud af det.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her