Anmeldelse
Læsetid: 8 min.

Atter føler jeg mig taknemmelig over, at Neumeier formår at skabe så storladen en skønhed

Det er vidunderligt at opleve Neumeiers ballet over Mahlers 3. symfoni. En storhedsbedrift af Den Kongelige Ballet, hvis dansere skaber landskaber af nysgerrighed og muskelkraft, forelskelse og sorg
Skønhed og sårbarheden strålede over den gudeflotte Jonathan Chmelensky, der dansede hovedfiguren i Neumeiers ballet ’Mahlers 3. symfoni’ på Operaen.

Skønhed og sårbarheden strålede over den gudeflotte Jonathan Chmelensky, der dansede hovedfiguren i Neumeiers ballet ’Mahlers 3. symfoni’ på Operaen.

Henrik Stenberg

Kultur
21. maj 2021

»Oh Mensch!!!« Åh menneske! Sådan synger den dybe kvindestemme i Mahlers magiske 3. symfoni. Og sådan sidder man også som tilskuer og hvisker Nietzsches ord inde i sig selv, når man imponeret og forskræmt ser symfoniens storhed folde sig ud som ballet.

Det er formodentlig kun koreografen John Neumeier, der kunne få den vanvittige idé at skabe en ballet til en næsten to timer lang symfoni af Mahler. Men det gjorde han altså – i 1975 for Hamburg Ballet. Balletten har kun været danset af få andre kompagnier, men nu har Den Kongelige Ballet altså fået den på repertoiret. Iscenesat af den nu 82-årige Neumeier og med præg af hans stærke og krævende hånd – ude på Operaen, hvis moderne rum passer til ballettens renhed af lutter lys og kroppe i enkle, kropsnære kostumer. Ingen dikkedarer. Kun et rum for ren eksistens. I himmelblåt og månelys.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Louise Hansen

Det burde ikke være muligt at skrive så meget om ballet. Men selfølgelig, når man skriver ting som: "Mandekroppe i vilde cirkler. Kvindekroppe med længselsfulde arme og bagudtrippende tåsko. Og drejeløft, hvor kvindeben og mandearme drejer langsomt som krogede vindmøller i stille vejr mod solopgangslys …".

Så bliver alt muligt. Seriøst? "drejeløft, hvor kvindeben og mandearme drejer langsomt som krogede vindmøller i stille vejr mod solopgangslys …"

Så bliver det simpelthen ikke værre. Er det ironi?

Gunnar Gjelstrup

AMC lykkes i sin anmeldelse på fornem vis at sætte velvalgte, nuancerede og præsice ord på en helt enestående balletoplevelse onsdag aften i Operaen med John Neumeiers næsten to timer lange mesterværk "Mahlers 3." Det kan varmt anbefales at forsøge at købe en af de få resterende billetter for selv at få syn på sagen.