Anmeldelse
Læsetid: 8 min.

Blandt CPH: DOX’ kunstfilm gemmer sig det hidtil bedste kunstværk om coronakrisen

Informations kunstanmelder har set et udvalg af filmfestivalen CPH:DOX’ nye kunstfilmsprogram. Blandt perlerne er en film af hypede og dobbelt udstillingsaktuelle Laure Prouvost og en funky velfærdskabaret af kunstnerduoen Kirsten Astrup & Maria Bordorff, der snart udstiller på Statens Museum for Kunst
Hos franske Laure Prouvost får man det fuldkomne anarki i værket ’RE-DIT-EN-UN-IN-LEARNING’, hvor et af de gennemgående motiver er en ged, der går rundt i en storby.

Hos franske Laure Prouvost får man det fuldkomne anarki i værket ’RE-DIT-EN-UN-IN-LEARNING’, hvor et af de gennemgående motiver er en ged, der går rundt i en storby.

CPH:DOX

Kultur
4. maj 2021

Før vi kan tale om kunstfilm, eller videokunst, eller filmværker, eller hvad vi nu skal kalde den genre, der ikke er biograffilm, men dog optaget med et kamera, bliver vi nødt til at snakke om, hvor irriterende et medie, det kan være at opleve.

Jeg skal i hvert fald love for, at jeg mangen en gang har sat mig på en stiv træbænk eller krumbøjet på kold marmor for blot at opdage, at det videoværk, jeg ville se, havde været i gang i 43 minutter. Hvornår det så startede på ny, var ikke lige til at vide. 

Derfor er det egentlig kærkomment, at CPH:DOX i år har lanceret en ny kategori ved navn New: Vision for »kunstfilm og grænsesøgende eksperimenter, både i det korte og lange format«, som festivalen skriver. Nu kan man se filmene derhjemme og endda på langs.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Louise Hansen

"Jeg skal i hvert fald love for, at jeg mangen en gang har sat mig på en stiv træbænk eller krumbøjet på kold marmor for blot at opdage, at det videoværk, jeg ville se, havde været i gang i 43 minutter. Hvornår det så startede på ny, var ikke lige til at vide. "

Det er aldrig til at vide, hvornår noget starter på ny. Og det er netop pointen med mangt et kunstværk.

Man kan sætte sig krumbøjet på marmor eller farmor eller mormor, eller stå oprejst, man kan gå omkring med hænderne i lommen, man kan fascineres dybt eller længes langt .

Det lader Bodil Skovgaard ikke til at forstå.