Fire danske kæmpetalenter på VEGA gav fornyet tro på fremtiden

Koncertrækken VEGAs Udvalgte er blevet en institution, der ofte forudsiger de næste stjerner i dansk musik. Musiktalenterne Barbro, Jeuru, YDEGIRL og Angående Mig gav alle en ædel koncertoplevelse, der manede til tryghed angående fremtiden
Sammen med Angående Mig står hele den danske rocktradition i lys lue, skriver Sophia Handler.

Flemming Bo Jensen

10. maj 2021

VEGAs Udvalgte er en koncertrække, der foregår på én aften, én gang om året – og dermed basta! fristes man til at tilføje. For selvom det kendte spillested på Vesterbro ligesom så mange af sine kollegaer har måttet aflyse arrangementer på stribe gennem det seneste år, har de utroligt nok formået at holde fast i at gennemføre netop dette under coronakrisen. Festen er dog stadig begrænset, da koncerten foregår for et siddende publikum. Men fra min plads på balkonen nyder jeg at skue ud over en fyldt sal.

I de 11 år, VEGAs Udvalgte har eksisteret, har bookerne haft succes med at forudsige, hvem der ville blive nogle af landets største musikere. Både Mø, Jada, Ganger og CHINAH spillede deres tidligste koncerter her. Nu er turen kommet til at satse på fire af Danmarks nye, blomstrende musiktalenter, der i år er udvalgt til at være Barbro, Jeuru, YDEGIRL og Angående Mig.

Mere eksperimenterende stemmer

De inviterede artister til VEGAs Udvalgte viser, at det er et arrangement, der stadig satser på vokalmusikken. Men selv om både Jeuru og YDEGIRL er vokalister, springer de alligevel i øjnene som et forfriskende blik i en anden, mere stemmeeksperimenterende retning. Måske spillestedets bookere endelig er ved at få øjnene op for det vækstlag af ikke altid vokalbaseret musik, der breder sig i Danmark?

YDEGIRL laver folktronica, som er en genre, der blander folkemusikalske elementer med elektroniske effekter. Hendes lyd bevæger sig mellem mild Julianna Barwick og hidsig Björk. Med sig på scenen i aften har hun violin, trækbasun, akustisk guitar, klarinet og congas. Selv spiller hun synthesizer nede i så lave oktaver, at det næsten ville kunne forveksles med en el-bas. Sammen med de klassiske instrumenter bag hende, skaber det en stærk og holdbar klang.

YDEGIRL.

YDEGIRL.

Flemming Bo Jensen

Hver eneste af YDEGIRLS sange er en minikoncert i sig selv, hvor instrumenter møder elektroniske virkemidler i en smuk live-setting. Hendes musik er en åben lyddagbog, fuld af poetiske tekstfragmenter, nedskrevet med de fineste, nuancerede klangfarveblyanter.

Ved første øjekast virker de to unge sangerinder Barbro og Angående Mig som typiske, håbefulde singer/songwritere, der, bevæbnet med henholdsvis akustisk og elektrisk guitar, skal prøve at overdøve snakken fra deres første, store publikum. Angående Mig, der sidste år blev skudt ud af Karrierekanonen på P3, er dog heldigvis alt andet end typisk!

Hun skriver åbenmundet, dansksproget rockmusik, hvor det vidunderlige mix af hæs hidsighed og festligt forskønnende autotune får hende til at lyde, som hvis Anisette fra Savage Rose pludselig kom og optrådte til børnenes melodi grand prix. Med orangeulmende hår og store støvler tramper Angående Mig rundt på scenen til sine egne nyeste hits »vrede kvinder«, »BLOMSTER I LAKKEN« og »jeg elsker alt hvad du hader ved mig«. Hun er on fire – og sammen med hende står hele den danske rocktradition i lys lue.

R&B til hjemturen

Hos Angående Mig er der plads til både headbanging, guitarsoloer, auto-tune, rap og rimelig syret snak mellem numrene. De ufortøvede, gennemgående elementer fra hip hop og trap fastholder publikums fascination, mens hun slingrer mere og mere faretruende rundt mellem genrerne. På den måde minder hun om den sydafrikanske duo Die Antwoord. Ligesom dem sætter hun aldrig en fod forkert – for hun træder, hvor hun vil!

Med lidt forsinkelse omdannes scenen fra orkesterpodium til minimalistisk dansegulv. Da Jeuru endelig træder derind, virker han heldigvis så veloplagt og nærværende, at publikum straks bringes tilbage i stemning. Gennem flere inkluderende råbe- og klappesituationer skruer han aftenen yderligere i vejret. Og da han pludselig under nummeret »No Time to Weep« byder forsangeren fra det danske elektropopband When Saints Go Machine, Nikolaj Vonsild, velkommen, kræver det ekstra viljestyrke ikke at springe op af stolen.

Jeuru.

Jeuru.

Torben Christensen

Baggrunden for Jeurus numre er samplede og fragmenterede vokalsekvenser, som han synger og fraserer henover. Det gør hans koncert til en inderlig, elektronisk R&B-oplevelse. Hans numre er break-up-agtige selvstændighedssange fulde af indre power, der smitter af på publikum.

Efter Jeuru bliver jeg nervøs for, om der er mere opmærksomhed at hente i salen. Publikum er begyndt at snakke, endda tage hjem. Først virker det underligt at placere den klassisk uddannede singer/songwriter Barbro her. Også hun laver R&B, men er modsat Jeuru gået mere traditionelt til værks.

Da hun begynder på den mere poppede ballade »I’m Fine«, giver det dog pludselig fin mening at have hende i slutningen. Hun har det virkelig så fint deroppe på scenen, at man kan føle sig helt lykkelig ved bare at se på hende. At enkelte publikummer valgte at smutte før tid, har endda skabt et mere passende, intimkoncertagtigt rum.

Barbro.

Barbro.

Flemming Bo Jensen

Akkompagneret af kontrabas klimprer Barbro jazz- og bluesinspirerede godnatsange på klaveret. Festen pakkes ned, og folk lulles ind i en naturlig, veltilfreds træthed efter denne ædle koncertoplevelse, der på alle måder har fået en til at føle sig tryggere ved tanken om fremtiden.

Barbro synger os ud med mærkbar omsorg for alle, der har siddet stift på stolerækkerne i næsten fire timer, så vi nu kan vi flyde roligt og afspændt ud i den for længst nedlukkede nat. Det har gjort godt igen at være vidne til den win-win-situation, der er VEGAs udvalgte, når fire lovende artister får en forsmag på livet som stjerner, og publikum tages med ind i musikkens væksthus.

Vegas Udvalgte 2021: Angående Mig, Jeuru, Barbro og YDEGIRL. Fredag d. 7. maj 2021 i Store Vega

Frank Østergaard

Fedt, at avisens anmeldere igen sætter læseren arbejde med lytteøvelser :-)