Anmeldelse
Læsetid: 7 min.

Den franske instruktør Robert Guédiguian er en af europæisk films sidste ægte socialister

I 40 år har den franske filmskaber Robert Guédiguian med empati og solidaritet skildret den arbejderklasse og havneby, han selv har sine rødder i. Hans seneste film, ’Gloria Mundi’, handler om en families kamp for overlevelse i en prekær verden
En familie med problemer i Robert Guédiguians ’Gloria Mundi’, der begynder med en fødsel og ender med et dødsfald.

En familie med problemer i Robert Guédiguians ’Gloria Mundi’, der begynder med en fødsel og ender med et dødsfald.

Camera Film

Kultur
28. maj 2021

Jeg har tidligere skrevet her i avisen, at der kun er fire ægte socialister tilbage i europæisk film: Danske Erik Clausen, britiske Ken Loach og de belgiske brødre Jean-Pierre og Luc Dardenne. Det er ikke rigtigt.

Der er nemlig også franskmanden Robert Guédiguian. Og grunden til, at jeg har det med at glemme ham, er, at han i forhold til sine fejrede kammerater lever et mere upåagtet liv som – mestendels – kronikør af arbejder- og familieliv i den havneby, Marseille, hvor han er født og opvokset.

Hans seneste film, Gloria Mundi (2019), som nu har dansk biografpremiere, er, havde jeg nær sagt, endnu et lavmælt og indfølt drama om mennesker, der forsøger at overleve, selv om verden stiller dem forhindringer i vejen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her