Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Iscenesættelsen af ’Frank vender hjem’ er en tiltrængt forløsning efter måneders teatertørke

Samtidsromanen ’Frank vender hjem’ har utallige lokationer, en turbulent tur over Øresund i havkajak og et ophold på en øde ø med en mågekoloni. Den virker derfor ikke som et oplagt valg til teaterscenen. Men på Odense Teater fungerer det

På Odense Teater begynder ’Frank vender hjem’ ved slutningen, hvorfra Frank (Jeppe Ellegaard Marling) som et langt tilbageblik fortæller publikum sin historie. Den bagvedliggende alvor fra romanen er stort set fravalgt i iscenesættelsen.

Emilia Therese

Kultur
26. maj 2021

Franks mor er alkoholiker, og hans far er gademusikanten Rock Tage, som forbipasserende kaster mønter efter på Strøget. Thea er datter af en »champagne-socialist« og en tv-kendis med forkærlighed for økologi og Flora Danica-service. De to mødes på universitetet, bliver mod alle odds kærester og venter deres første barn, da Thea forærer Frank en havkajak, som han uheldigvis driver til havs i.

Det er hovedtrækkene i Kristian Bang Foss’ skæve, humoristiske samtidsroman Frank vender hjem fra 2019, der er en fortælling om ulighed og klasseskel. Ikke blot om en tilfældig dreng fra Hvidovre, der bliver kærester med den smukke Thea fra den kendte velhaverfamilie, men også en alternativ dannelseshistorie om en ung mand, der skal de mest mærkværdige Robinson Crusoe-lignende oplevelser igennem for at finde sig selv.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her