Anmeldelse
Læsetid: 7 min.

I ’Kybernetik og Romantik’ viser ti forfattere den uhørt høje kvalitet af Klaus Høecks værk

På høje, men rette, tid får vi nu et vidtgående engagement med systempoesiens mesterdigter Klaus Høeck, hvor ti forfattere i fællesskab får vist, hvordan og hvorfor Høecks værk er af uhørt høj kvalitet
Det er en stor styrke ved denne bog, at den ikke alene får vist, hvorfor Klaus Høecks enorme værk har kvalitet og på hvilken måde, men også hvordan den verdensvendte poesi faktisk duver æggende i systemerne, skriver Michael Agerbo Mørch.

Det er en stor styrke ved denne bog, at den ikke alene får vist, hvorfor Klaus Høecks enorme værk har kvalitet og på hvilken måde, men også hvordan den verdensvendte poesi faktisk duver æggende i systemerne, skriver Michael Agerbo Mørch.

Carsten Bundgaard

Kultur
14. maj 2021

Det står som en korintisk søjle i dansk litteratur, Klaus Høecks forfatterskab, en majestætisk monolit, rigt udsmykket med over 15.000 digte. Omfanget gør ham til Danmarks, ja måske verdens, mest produktive digter, men som redaktørerne af Kybernetik og Romantik, Peter Stein Larsen, Michael Kallesøe Schmidt og Frederik Stjernfelt, skriver i forordet, så kunne det jo være komplet ligegyldigt, hvis ikke indholdet havde kvalitet. Men det har det, lykkeligvis, altså kvalitet.

Høeck debuterede i 1966 med værket Yggdrasil og har siden udgivet over 30 værker, mange på flere hundrede sider. Seneste bog fra den 82-årige systemdigter er den anmelderroste Password, og da det ifølge den bog muligvis er Høecks sidste, er der gode grunde til, at nærværende bog sendes på gaden med dybdegående undersøgelser af, hvordan og hvorfor Høecks samlede værk er af så høj kvalitet, som det er tilfældet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her