Marianne Faithfull vækker med sin coronahæse gravrøst Lord Byron og John Keats til live

Den britiske sangerinde Marianne Faithfull har udvalgt elleve digte fra den engelske romantik, der står hendes hjerte nær. Dem reciterer hun med en smuk, rå følsomhed til violinist og komponist Warren Ellis’ idylliske lydlandskaber af fuglekvidder, strygere og melankoli
Marianne Faithfull og Warren Ellis. Det er ikke en nem opgave at sætte musik til lyrik, og da slet ikke når lyrikken er flere hundrede år gammel og har klassikerstatus. Men jeg kan næppe forestille mig nogen mere oplagt musiker at få til det end Ellis, der har spillet med Nick Cave i hans band The Bad Seeds siden 1994 og derudover har komponeret musik til flere film, skriver Louise Rosengreen i sin anmeldelse.

Rosie Matheson

17. maj 2021

Marianne Faithfull er en forpjusket nattergal, hvis sangtriller lyder, som har hun smurt sine stemmebånd med tjære. Men hun synger slet ikke på sit aktuelle album, She Walks in Beauty, der er et samarbejde med violinist og komponist Warren Ellis. I stedet bruger den 74-årige britiske sangerinde sin rustne gravrøst til at vække en række litterære genier til live. Hun reciterer sit personlige udvalg af yndlingsdigte fra romantikken; elleve digte, der er skrevet af de fire kanoniserede poeter Lord Byron, John Keats, Percy Shelley og William Wordsworth, samt Thomas Hood og Lord Alfred Tennyson.