Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Overgearet karnevalsversion af ’Woyzeck’ viser, at de aldrig gør noget halvt på Teater Nordkraft

På Teater Nordkraft i Aalborg har teaterchef Minna Johannesson iscenesat Georg Büchners ’Woyzeck’ i en højenergisk karnevalsudgave, der er mere fest end teater, men hvor melankolien hele tiden lurer under overfladen
Under overfladen lurer melankolien og det spirende vanvid i ’Woyzeck’.

Under overfladen lurer melankolien og det spirende vanvid i ’Woyzeck’.

Martin Høyer

Kultur
17. maj 2021

Dybest set er det en tragisk kærlighedshistorie. Fortællingen om soldaten Woyzeck, der fuldstændig har mistet sin frie vilje og lader alle andres behov – kaptajnens, doktorens, kæresten Maries – styre sit liv. Lige indtil han en dag får nok og gør en ende på det hele.

Den tyske forfatter Georg Büchner nåede aldrig at færdiggøre Woyzeck, før han i 1837 døde kun 23 år gammel. Til trods for det ufuldstændige manuskript og det faktum, at der skulle gå 40 år, før teksten forlod dødsboet og blev publiceret – og længere endnu, før stykket blev uropført – er det blandt de mest berømte værker fra romantikkens teaterperiode – ikke mindst fordi Büchner med værket skrev sig ud af romantikken og ind i en ny tidsalder.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Det lyder fuldkommen bedårende - jeg tænker, jeg måske kan nå at se det, i kombination med Vendsyssel.
Bortset fra det, er det måske i virkeligheden vanviddet i forestillingen, der er det mest tidstypiske for unge Büchner: det er i det selvsamme år som operaen med den kendteste vanvidsarie, Lucia di Lammermoor har premiere.