Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

’Parasite’-instruktørs tidlige seriemorderthriller er tragikomisk – og mesterlig

’Memories of Murder’ er den sydkoreanske ’Parasite’-instruktør Bong Joon-hos tidlige tragikomiske mesterværk fra 2003 – om en virkelig seriemorder, som for to år siden endelig blev fundet. Helt fortjent får den nu premiere
Bong Joon-hos ’Memories of Murder’ rammer en umulig balance mellem thriller, tragedie, melodrama og komedie, mens den fortæller om politiets jagt på en seriemorder.

Bong Joon-hos ’Memories of Murder’ rammer en umulig balance mellem thriller, tragedie, melodrama og komedie, mens den fortæller om politiets jagt på en seriemorder.

Camera Film

Kultur
20. maj 2021

Det er en helt særlig film med en utrolig forbindelse til virkeligheden, som nu får dansk biografpremiere.

Memories of Murder fra 2003 er et af Bong Joon-hos absolutte hovedværker. Den sydkoreanske instruktør, der blev verdenskendt med den fabelagtige oscarvinder Parasite fra 2019, fortæller her den – delvist fiktionaliserede – historie om en virkelig seriemorder i det rurale Sydkorea, som man dengang aldrig formåede at fange.

Det vilde er så, at denne seriemorder for små to år siden, takket være dna-analyse, blev fundet.

Men det rokker ikke ved Joon-hos oprindelige fortælling. Og Memories of Murder er et forrygende mesterværk, stilistisk på niveau med amerikanske David Finchers krimier, Zodiac og Seven, med sin stemningsfulde, gråbrune tristesse, regnvåde scener, smukke kompositioner og hyperintense nærbilleder.

Kulørt inkompetence

Alle tre film fortæller om de involverede kriminalbetjentes stadig mere selvdestruktive besættelse af hver deres seriemordersag, der optager nationen. Men Memories of Murder adskiller sig fra Finchers film ved at have kulørt inkompetente politifolk i hovedrollerne.

I centrum står de to, klodsede, voldelige, lokale kriminalbetjente Park Doo-man (Song Kang-ho) og Cho Yong-koo (Kim Roi-ha), der gør alt, hvad der er i deres magt – også langt ud over deres beføjelser – for at fange den skyldige.

I rollen som den ledende efterforsker Park Doo-man vil man kunne genkende Song Kang-ho, der også spiller den fiffige far i Parasite. Her spiller han en lige så kompliceret rolle som en vaskeægte antihelt, der har tabt sit moralske kompas og bare vil presse en tilståelse ud af den forhåndenværende mistænkte.

Ind kommer så fornuften og kompetencen fra hovedstaden i Seoul i skikkelse af den yngre efterforsker Seo Tae-Yoon (Kim Sang-kyung). Han gør fremskridt i sagen, men vikles også ind i lokalafdelingens morads af inkompetence og maskuline egoer.

Slapstick-fumlet gerningssted

Der er et voldsomt og tåretrækkende melodrama i filmens mest intense scener, hvor musikken kan vække mindelser om Ennio Morricones soundtrack til Sergio Leones mest vemodige film.

Til gengæld står Bong Joon-hos brug af slowmotion i både komikkens og tragediens tjeneste. Slowmotions-scener fra gerningsstederne kan være forum for både slapstick-fumlet kompromittering af bevismateriale (de er oppe at slås) og fornyet desillusion i jagten på morderen.

Således rammer Memories of Murder en umulig balance mellem thriller, tragedie, melodrama og komedie, og det er virkelig forunderligt, sort komisk at overvære de skøre politibetjentes metoder og en forfængelig politiledelses magtsyge.

Samtidig tegner Joon-ho også et portræt af et Sydkorea, der virker usundt besat af øvelser i tilfælde af nukleare eller kemiske angreb fra Nordkorea. Hver gang opdagerne besøger en skole, er eleverne i gang med en ny katastrofeøvelse.

Det er selvfølgelig også lettere at kæmpe mod en ydre trussel, hvor fiktiv den end måtte være – end mod en indre, der hele tiden glider ordensmagten af hænde.

’Memories of Murder’ – Instruktion: Bong Joon-ho. Manuskript: Bong Joon-ho og Shim Sung-bo. Fotografi: Kim Hyung-koo. Længde: 131 minutter. Biografer i Helsingør, Aarhus og København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her