Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Rakel Haslund-Gjerrild har skrevet et frydefuldt lille mesterværk om maleren Zahrtmann

I sin tredje bog puster Rakel Haslund-Gjerrild sørgelig storhed i Kristian Zahrtmanns homoerotiske malerier. Romanen ’Adam i Paradis’ er helt oppe at ringe sprogligt og helt nede i kulkælderen menneskeligt

Man behøver hverken kende maleren eller tiden for at synke ned i Rakel Haslund-Gjerrilds fornyelse af billede- og farvekraften i dansk litteratur.

Kultur
7. maj 2021

Maleren Kristian Zahrtmann er 70 år gammel, han har opnået alt, hvad man kunne drømme om. Han har skabt en kunstnerkoloni omkring sig i en italiensk bjergby, han har formet hele den næste generation af danske kunstnere som leder af Kunstnernes Frie Studieskoler. Og han er så velhavende, at han kan få fragtet de prægtigste jungleblomster og bananklaser til sit atelier på Frederiksberg.

Men han ser sig selv som gammel og grim. Når han har haft gæster, har han et afskedstrick:

»Jeg rækker dem en appelsin som farvel, for at de på vejen hjem tænker mere på appelsinen end på mig med min hængehud og mine leverpletter, at jeg således forvandles og bliver mere end denne kedelige, gamle krop, thi nu er jeg stor og gul som solen.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her