Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Så forfærdeligt stærkt kan krigsteater være

Teaterforestillingerne ’Som brødre’ på Grob og den hjerteskærende ’Zinkdrengene’ på Husets Teater handler begge om mænd, der slås og slår ihjel – og om kvinder, der elsker dem og sørger over dem. Og sorgen klæber sig fast i tilskuerens sind
Men behøvede det at ende i vold? Den mørke Alexander Mayah Larsen og den lyse Kasper Dalsgaard spiller to sønner af en dansk mor og en iransk far i den stærke teaterforestilling ’Som brødre’ på Teater Grob.

Men behøvede det at ende i vold? Den mørke Alexander Mayah Larsen og den lyse Kasper Dalsgaard spiller to sønner af en dansk mor og en iransk far i den stærke teaterforestilling ’Som brødre’ på Teater Grob.

Zuhal Kocan

Kultur
18. maj 2021

En boksepude fires ned fra sceneloftet til mændene på Teater Grob, og så kan knytnæverne ellers bare dunke løs. Samtidig sidder en mand i en vinduesniche på Husets Teater og fortæller om, hvordan hans kammerat fik brækket rygraden som hævnstraf for, at han selv nægtede at slikke en ældre soldats støvler. Og så videre. Og så videre.

Modbydelighederne vælter ud i teaterforestillingerne Som brødre på Nørrebro og i Zinkdrengene på Vesterbro. Som tilskuer dukker man sig for de første slag. Man strammer uvilkårligt mavemusklerne, mens hænderne flyver op foran ansigtet, som om de prøver at beskytte øjnene mod de barske historier. Men billederne vælter frem i replikkerne. Den ene krop efter den anden bliver lemlæstet, og den ene psyke efter den anden bliver grå og stille i historierne om bandekrig på Nørrebro og russiske soldaters krig i Afghanistan.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her