Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Terrormistænkt tilbragte 14 år i Guantanamo. Dramaet ’The Mauritanian’ fortæller hans historie

Tahar Rahim er intet mindre end fantastisk i rollen som terroranklaget Guantánamo-fange i Kevin Macdonalds stærke drama, ’The Mauritanian’, som både er et opgør med et justitsmord og en hyldest til hovedpersonens ukuelige ånd
Tahar Rahim er fantastisk i rollen som terroranklaget Guantánamo-fange i filmen The Mauritanian.

Tahar Rahim er fantastisk i rollen som terroranklaget Guantánamo-fange i filmen The Mauritanian.

STXfilms

Kultur
31. maj 2021

775 mistænkte terrorister blev efter 11. september 2001 anholdt og bragt til den nyetablerede fangelejr Guantánamo på den amerikanske militærbase Guantánamo Bay, der ligger på Cuba. Blot otte af de tilbageholdte er blevet dømt for at have haft med terror at gøre, og af de domme er to siden blevet omstødt. Der er stadig 40 fanger tilbage i lejren, som præsident Joe Biden i februar i år annoncerede, at han – efter mange års tilløb af skiftende amerikanske regeringer – endelig ville lukke.

Guantánamo-lejren er et juridisk ingenmandsland, en veritabel storpolitisk syltekrukke, hvor mistænkte blev ført til i hemmelighed og uden de rettigheder, de burde have. Der er sket mange overgreb – fysiske, psykiske og juridiske – i lejren, og i sin nye film, The Mauritanian, fortæller den britiske filminstruktør Kevin Macdonald, kendt for politisk ladede dokumentar- og spillefilm – One Day in September, The Last King of Scotland, State of Play – harmdirrende og håbefuldt om en af de mere opsigtsvækkende sager.

Filmen er baseret på virkelige begivenheder og en storsælgende bog, Guantánamo Diary, af Mohamedou Ould Slahi, der tilbragte 14 år i lejren uden at blive sigtet, før sagen mod ham blev afvist, og han endelig blev løsladt i 2016. Fransk-algeriske Tahar Rahim spiller titelrollen som den mauretanske muslim Mohamedou, der til en familiefest i sit hjemland – han har studeret i Tyskland, hvor han nu arbejder – bliver hentet af politiet og forsvinder.

Nogle år senere dukker han op igen, denne gang i Guantánamo-lejren, anklaget for at have arbejdet for al-Qaeda og rekrutteret flere af de involverede i terrorangrebet 11. september. Hans mor kontakter en advokat i USA, og snart er den aktivistiske Nancy Hollander (Jodie Foster) på sagen sammen med sin højre hånd, Teri Duncan (Shailene Woodley).

Tilståelse under tortur

Til at begynde med er Nancy primært interesseret i sagen, fordi den i bund og grund handler om tilsidesættelse af fundamentale retlige principper. Siden krigen i Vietnam har hun kæmpet for at få skiftende regeringer til at tage ansvar for deres handlinger, og i sagen om Mohamedou Slahi ser hun en mulighed for at gøre det igen.

Det handler for så vidt ikke om ham, men om, at alle har ret til en retssag og et godt forsvar. Efterhånden, som hun lærer Mohamedou at kende, engagerer hun sig dog også mere og mere i ham som menneske.

Mohamedou, som Nancy og Teri møder i Guantánamo, er ikke tryg ved at fortælle dem ret meget. Han er bange for repressalier fra vagterne. Men de får ham overtalt til at skrive breve – den slags må myndighederne nemlig ikke læse – hvor han blandt andet fortæller, hvordan han blev tortureret og truet, indtil han ødelagt og bange tilstod alt, hvad han blev beskyldt for at have gjort.

Den aktivistiske Nancy Hollander (Jodie Foster) tager sagen i første omgang, fordi den handler om tilsidesættelse af rtslige principper, men senere bliver hun mere personligt involveret i sagen.

Den aktivistiske Nancy Hollander (Jodie Foster) tager sagen i første omgang, fordi den handler om tilsidesættelse af rtslige principper, men senere bliver hun mere personligt involveret i sagen.

STXfilms

Det er ikke kun regeringen og dens modvillighed mod at udlevere sagens akter, Nancy og Teri skal slås med. Folkestemningen er i dén grad imod dem, og anklageren i sagen, oberstløjtnant Stuart Couch (Benedict Cumberbatch), har en personlig grund til at få Mohamedou dømt. 11. september mistede han en god ven, der var pilot om bord på et af de fly, som ramte World Trade Center.

Heldigvis er Stuart også en retskaffen herre, der ikke kan få sagen mod Mohamedou til at hænge sammen, og som heller ikke får udleveret al relevant materiale fra CIA.

Tahar Rahims film

The Mauritanian er en stærk og oprørende film. Det er svært ikke at blive vred, når man overværer de modbydeligheder, som militæret og CIA udsætter Mohamedou for, og man bliver berørt, når man ser, hvordan han forsøger at overleve i lejren, ikke mindst ved at holde fast i sin religion og få mest muligt ud af de daglige gårdture og sparsomme samtaler med en medfange, han aldrig ser, men kun hører.

Medfangen kommer fra Marseille, hvilket er, hvad Mohamedou kalder ham, mens Marseille kalder ham Mauretanieren. Det er i scenerne under åben himmel, at filmen visuelt får en næsten poetisk dimension, mens den til forveksling tager karakter af et mareridt, når Mohamedou under forhørerne mister følingen med virkeligheden.

Jodie Foster, der har været med til at producere The Mauritanian, er god i rollen som den meget direkte, garvede Nancy Hollander, som har set så meget og alligevel må synke en ekstra gang, da hun læser Mohamedous rystende breve. Og Shailene Woodley og Benedict Cumberbatch er begge glimrende i deres roller. Men det er i høj grad Tahar Rahims film.

Den 39-årige skuespiller, der brød igennem med hovedrollen i fængsels- og gangsterdramaet Profeten (2009), er blændende som Mohamedou Slahi, der må se sit liv og sin fremtid forsvinde. Det er hans forvandling fra rolig, afslappet ung mand til nervøs og forsigtig Guantánamo-fange, der er fascinerende at følge, og som er den røde tråd i The Mauritanian.

Det lykkes ikke de amerikanske myndigheder at knække ham, og han holder med det yderste af neglene fast i sin menneskelighed og værdighed.

Filmen er på én gang en skarp hudfletning af et bevidst justitsmord – og den uhyggelige militære og politiske praksis, som Guantánamo er udtryk for – og en hyldest til den ånd, som redder Mohamedous liv og forstand, og til Nancy Hollander, der indædt forfølger sandheden og retfærdigheden, selv om det ville være meget nemmere at give op.

’The Mauritanian’ – Instruktion: Kevin Macdonald. Manuskript: Michael Bronner, Rory og Sohrab Noshirvani. Fotografi: Alwin H. Küchler. Længde: 129 minutter. Kan ses på Amazon Prime Video.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her