Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Bilen er den perfekte prisme, når man som Martin Zerlang vil skrive det modernes kulturhistorie

Bog om bilens historie er velskrevet, vittig og en æstetisk fornøjelse
Helle Virkner tager køretimer i filmen ’Mor bag rattet’. Foto hentet fra bogen.

Helle Virkner tager køretimer i filmen ’Mor bag rattet’. Foto hentet fra bogen.

Det Danske Filminstitut

Kultur
3. juli 2021

Man kan næppe finde en bedre prisme end bilen, hvis man vil skrive kulturhistorie om det moderne. Det er fascinerende at følge – dels hvordan bilen bliver opfattet fra dens tilsynekomst og frem til nutiden, dels hvor meget netop bilen har betydet for de udviklinger, samfundet har gennemgået.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Claus Kristoffersen

PH's bil hed "Prutsofie"

Et par småfejl i den i øvrigt gode anmeldelse: Brems var ikke "jernbanefabrikant", men jernvarefabrikant. Han lavede bl.a. cykler, samt potter og pander. Han og sønnerne nåede at fremstille 7-8 biler mere, men havde ikke kapital til at starte en større produktion.
Det er vist rigtigt, at Rifbjerg havde en Chrysler - Valiant, ikke Variant - men det er ikke den, man ser på billedet; det er en mere ydmyg engelsk Triumph Herald.
Poul Henningsens bil var en tysk DKW fra omkring 1932. Prut-navnet hentyder til, at den havde en totaktsmotor med dennes karakteristisk knallertlyd. PHs model var med kaleche, egnet til at flanere i, og han omtalte den selv som en "kussemagnet". Den var stamfader til Trabanten, bygget på samme fabrik.