En ekstremt personlig monolog om alkoholismens uskønne følger

’Det der drikker’ er en stærk og sårbar monolog af og med Olaf Højgaard på Teater Momentum, hvor publikum i korte erindringsglimt får indblik i et liv præget af alkohol i rå mængder

Emilia Therese

10. juni 2021

»Hvorfor skal du altid ødelægge alting?« spørger Olaf Højgaard sig selv. Han taler til sit eget spejlbillede i en nattemørk butiksrude. På publikumsrækkerne kan vi hverken se ruden eller spejlbilledet, for Olaf Højgaard er helt alene i det tomme, sorte scenerum på Teater Momentum i Odense. Men når Olaf Højgaard taler, står det hele så klart frem, at man næsten skulle tro, de omgivelser, han beskriver, var fysisk til stede.

Det der drikker er »en fiktiv, men personligt inspireret, monolog«, står der i programteksten på teatrets hjemmeside. Og den sitrende intensitet, hvormed Olaf Højgaard går til sin fortælling, vidner om, at han så afgjort har noget personligt på spil.

Han deler erindringsbilleder med os. Nogle er lange og fulde af detaljer som fortællingen om den havefest, han havde lovet sin kæreste at deltage i, men hvor beruselsen fik den ondeste og mest modbydelige side frem i ham, så kæresten måtte bede ham om at gå. Og ultrakorte glimt fra de perioder, hvor alkoholen helt har taget magten. Her følger sekvenserne som næsten maniske opremsninger af de sekunder, han kan huske. »Jeg spiser noget, jeg kaster op. Klip. Jeg ringer til nogen, der ikke tager den. Klip. Jeg smiler. Det gør de andre ikke. Klip.«

Ingen flugt fra angsten

Det der drikker er den sidste forestilling i denne sæson, hvor Teater S/H har stået for den kunstneriske ledelse på Teater Momentum. Olaf Højgaard står selv bag tekst og iscenesættelse med bistand fra Christian Lollike og Sigrid Johannessen. Casper Lars Døi Andersens gullige lyssætning er hans eneste medspiller på scenen, og det totale fravær af scenografi understreger blot hans sårbarhed, som han står der foran os i sit sorte jakkesæt i det sorte rum.

»Jeg har ikke krise. Jeg er krise,« nærmest råber han til os og til den verden omkring ham, der ikke forstår det umenneskelige pres, han er under.

Selvom Det der drikker mestendels er alvorsfuld, skræmmende og endda rørende, så er der også glimt af morskab i monologen, der skifter stemning og stil igen og igen. Olaf Højgaard forklarer med næsten monoton stemme, hvordan han smider grangrene på et bål, så det flammer så voldsomt op, at kvindernes nylonstrømper smelter fast til deres ben. Og sekundet efter sætter han fuld skrue på stemmeføring og bevægelser, når han demonstrerer sine handlinger for publikum. Han fortæller sin historie med hele kroppen, forrygende ansigtsmimik og intens tilstedeværelse.

Et lille stykke inde i årskortpremieren på Teater Momentum – som i virkeligheden er en form for generalprøve inden den rigtige premiere – går Olaf Højgaard i stå. Han standser op midt i en sætning og ser lidt fortabt på publikum.

»Jeg har brug for hjælp,« siger han ligefremt.

Og det er sikkert, at hver og én af de publikummer, der var til stede, ville ønske, at de kunne have hjulpet. For allerede på dette tidlige tidspunkt i Det der drikker står det klart for enhver, at der er noget ganske sårbart og ekstremt personligt over den uskønne fortælling om alkoholismens mange følger, som Olaf Højgaard giver stemme til.

Som en boomerang kommer Olaf Højgaard tilbage og starter forfra på den scene, hvor han gik i stå. Med fuld styrke og et engagement, der blot stiger i intensitet frem mod forestillingens afslutning. På et tidspunkt senere i monologen forklarer han om »flugten fra angsten«, der er som at løbe barfodet hen over et gulv fuld af tegnestifter. Olaf Højgaard flygter i hvert fald ikke fra noget nu. Han ser verden direkte i øjnene. Det er en ganske imponerende præstation.

’Det der drikker’. Tekst: Olaf Højgaard. Instruktørkonsultation: Christian Lollike og Sigrid Johannesen. Øvrig kunstnerisk konsultation: Lars Junggreen og Finn Hesselager. Lys: Casper Lars Døi Andersen. Med: Olaf Højgaard. Spiller på Momentum til den 12. juni og på S/H i foråret 2022.

Ete Forchhammer

"Det er en ganske imponerende præstation." Undskyld mig, efter det foregående at dømme, og med kendskab til nogle alkoholikere, forekommer det mig at der er tale om en imponerende præstation, uden forbehold.

Eller er der sket det samme med "ganske" som med fx "bjørnetjenester"?