Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Glem alt om Gurli Gris og Animal Planet. I ’Gunda’ er dyrenes egne sansninger i centrum

Russiske Victor Kossakovsky skaber i sin nye dokumentarfilm, ’Gunda’, både stor poesi og stilfærdigt rørende drama, mens han smukt går helt tæt på livet blandt grise, køer og høns
Grisen Gunda er instruktør Victor Kossakovskys Meryl Streep i den usædvanlige dokumentarfilm ’Gunda’, der skal få os til at tænke over det med dyr og kød og mad.

Grisen Gunda er instruktør Victor Kossakovskys Meryl Streep i den usædvanlige dokumentarfilm ’Gunda’, der skal få os til at tænke over det med dyr og kød og mad.

Øst for Paradis

Kultur
1. juli 2021

Dokumentarfilm er ikke virkelighed, men virkeligheden oplevet gennem et temperament.

Sådan har den danske dokumentarist Jørgen Roos udlagt dokumentarfilmens natur i et forsøg på at tydeliggøre, hvordan skaberne af en film, også dokumentarfilm, altid ser verden med et særligt blik og træffer en række filtrerende valg. Man vender ikke bare kameraet mod noget og fanger virkeligheden.

I første omgang vælger man, hvad man vil filme – og ikke vil filme – og hvordan man vil skride til værks, før det hele sættes sammen. I det forløb påvirker mere eller mindre bevidste beslutninger naturligt materialet og får indflydelse på den filmiske fremstilling af verden.

Det ved de fleste af os godt, og i en tid med tvivlsomme informationskanaler og fake news får de fleste unge mennesker også banket det ind i hovedet i undervisningsforløb om de audiovisuelle mediers virkemidler og fortællegreb.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Morten Balling

Man kunne overveje at udstyre alle bacon pakkerne i supermarkedet med billedet af Gunda og hendes grislinger, ligesom billederne på cigaret pakkerne. Det ville være godt for grisene, men kommer næppe til at ske foreløbigt. Bacon er helligt for rigtigt mange mennesker.