Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Goodiepal har en legende, faktisk barnlig, tilgang til tidens varme politiske kartofler

På Goodiepals band GP&PLS’ nye album ’Bananskole Dage’ myldrer det med så effektfulde ord, spydige stemmer, forskellige fløjter, rumpenissekor og lollede optrin, at det føles som at få væltet en kæmpestor opslagstavle ned over sig
Albumcoveret til Goodiepals band GP&PLS’ ’Bananskole Dage’.

Albumcoveret til Goodiepals band GP&PLS’ ’Bananskole Dage’.

Goodiepal

Kultur
28. juni 2021

Musik er et massemedie, som vi alle forbruger, og derfor også et politisk interessefelt. I historien om fredelige protester er slagsangen et af de ældste og mest populære våben. Da Billie Holliday i 1939 begyndte at optræde med »Strange Fruit«, der åbenbarede den brutale racisme i USA, fik hun først lov til at spille sangen til sidst, efter at scenen var blevet mørklagt, og barpersonalet havde skænket sidste omgang.

En generation senere, da Vietnamkrigen rasede, fik andre protestsange lov at komme frem i lyset – John Lennons og Yoko Onos »Happy Xmas (War Is Over)«, Pink Floyds »Another Brick In The Wall« og »Get Up, Stand Up« med Bob Marley. Senere sang den velstående del af verdensbefolkningen med på 80’ernes usmagelige støttesange »We Are The World«, skrevet af Michael Jackson og Lionel Richie, og »Do They Know It’s Christmas Time At All« fremført af superstjernegruppen Band Aid. Musikken har i den grad fået stigende politisk indflydelse, både som støtte og modstandskraft.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Louise Hansen

Goodiepal er cirka lige så nyskabende som Matador. Den eneste forskel er, at Goodiepal aldrig rigtig er blevet anerkendt, så han kan stadig udforske det ræddi, ræddi sjove rum mellem anerkendelse og nyskabelse, fordi alt, han skaber er nyt for alle. De har ikke rigtig gidet tage notits af det førhen, og det gider de nok heller ikke sidenhen.

olivier goulin

Svært helt at bestemme hvor Goodiepal hører hjemme. Er han musiker, performancekunstner, provokatør, multikunstner - eller det hele på en gang?

En ting står i hvertfald fast: Manden e r totalt original - og aldrig kedelig at høre på, selvom man sjældent forstår mere end 30% af hans krøllede idéer

/O

Frank Østergaard

Totalt fedt tip! Kendte dem ikke - og deres album er lidt svært at finde
Kan konceptet også tænkes som et satireprogram på Dr 2 i en eller anden form - så de kommer flere til glæde!