Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Gustav Mahler og Wiener Filharmonikerne lyder som den perfekte kombination. Det er de ikke

Gustav Mahlers symfonier behøver naturligvis skønhed, men de rummer også det grænsesøgende, trivielle og vulgære. Disse sider af den mindre gode smag kom for sjældent frem under wienernes gæstespil i Koncerthuset med dirigenten Daniel Harding
»Orkestret er på sæt og vis ikke blevet globaliseret. Især på blæserfronten er den teknologiske instrumentudvikling i det 20. århundrede helt bevidst gået dem forbi,« skriver Valdemar Lønsted. Wienerne ville selv sige, at deres klang er blødere og mere overtonerig end de moderne, mere kraftfulde og brillante instrumenters.

»Orkestret er på sæt og vis ikke blevet globaliseret. Især på blæserfronten er den teknologiske instrumentudvikling i det 20. århundrede helt bevidst gået dem forbi,« skriver Valdemar Lønsted. Wienerne ville selv sige, at deres klang er blødere og mere overtonerig end de moderne, mere kraftfulde og brillante instrumenters.

Wiener Filharmonikerne

Kultur
15. juni 2021

Gustav Mahler med Wiener Filharmonikerne. Det lyder som den perfekte kombination. Mahler var chef for dem som orkester i Wieneroperaen, og han havde angiveligt deres klang i ørerne, når han komponerede.

At gæstespillet under den engelske dirigent Daniel Harding alligevel blev skuffende, på trods af luksusklang og fornem spillekultur, skyldtes fraværet af en virkelig strømførende udtryksfuldhed, en fortolkning, der viste vejen til de uhyre sammensatte lag af tanker og emotioner i Mahlers musik.

Wiener Filharmonikerne har været coronaramt som alle andre orkestre. En stor tysklandsturné i maj blev aflyst, ligeså en koncert i Bergen. Kun turen til Aalborg, Aarhus og København lod sig gennemføre.

Mahler-programmet med 1. Symfoni (1889) og adagioen fra 10. Symfoni (ufuldendt 1910) var et spændende valg, for med disse to kunne man opleve, hvor moderne en komponist Mahler var fra start til slut, fra den første symfonis fascinerende rumlige virkemidler til den tiendes opbrud og søgen ind i en ny tids atonale musik.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her