Hvordan spiller man Beethoven? Den tyske violinstjerne Anne-Sophie Mutter deler vandene

Anne-Sophie Mutter er et fænomen i det klassiske musikliv. ‘Die Mutter’ har karisma, og hun forfægter stålsat sit kunstneriske ståsted. Fabio Luisi og DR Symfoniorkestret måtte bøje sig under denne stærke vilje i deres fælles Beethoven-fejring, som foregik under solistens vagtsomme kontrol
Anne-Sophie Mutter har karisma, og hendes musikerskab er uomtvisteligt højt. Men hendes måde at spille eksempelvis Beethoven på deler vandene mellem hendes tilhængere og dem, der ikke er. Her ses hun til en koncert i Berlin i 2020.

Jörg Carstensen

29. juni 2021

DR Koncerthusets Anne-Sophie Mutter-festival over to dage er en coronaudsættelse. Den var tænkt som en del af DR Symfoniorkestrets fejring af Beethovens 250 år sidste år, men trods aflysningen og et sikkert pakket turnéliv var den verdensberømte violinist klar til at komme alligevel. Beethoven-programmet indeholdt de to violinromancer, violinkoncerten og tripelkoncerten med cellisten Daniel Müller-Schott og pianisten Lauma Skride. Derudover tog Fabio Luisi og orkestret sig af henholdsvis Brahms Symfoni nr. 4 og Schumanns Symfoni nr. 1.

Schumann erstattede den oprindeligt programsatte Symfoni nr. 5 af Carl Nielsen. Den har man måske ikke haft tid til at give en tilfredsstillende indstudering, det er Luisis andet livtag med symfonien, og den er en vældig udfordring for enhver dirigent. Men hele næste sæson vil blive domineret af Carl Nielsens symfonier i forbindelse med et indspilningsprojekt for Deutsche Grammophon. Det bliver et tysk ridderslag for radiosymfonikerne og deres italienske chefdirigent, al den stund at Nielsen fortsat ikke er hverdagskost syd for grænsen.