Anmeldelse
Læsetid: 8 min.

Hun var indvandrer og orientalist, forretningskvinde og kunstmaler. Mød Elisabeth Jerichau Baumann

Stor ARoS-udstilling og ny bog gør endelig den polsk-danske maler Elisabeth Jerichau Baumann til et navn, man bør kende

Selvportræt af Elisabeth Jerichau-Baumann (cirka 1850). 86 × 55 cm. Olie på lærred.

Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot

Kultur
18. juni 2021

Kunsthistorien er i disse tider til forhandling. Store kanoner som Gauguin, Kirchner og Nolde ligner pludselig kolonialismens villige håndlangere, mens glemte kvinder trækkes frem af historiens mørke.

Midt i alt dette er den polsk-danske maler Elisabeth Jerichau Baumann (1819-1881) et studie i hovedbrud.

Hun benyttede sig gladeligt af 1800-tallets værste klicheer om mellemøstlige mørkemænd og hober af benspredende kvinder i harem. Samtidig var hun selv kvinde og indvandrer, der på grund af sit køn og sin etnicitet – og ikke mindst sin dramatiske stil – blev holdt ud for det gode selskab i jantelovsdanmark.

Hvad stiller man op med sådan en modsætningsfyldt figur?

Svaret er oplagt: Man må kigge på hendes kunst. Hendes motiver svinger nemlig hele tiden mellem radikal kønskritik og reaktionær orientalisme.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Søren Kristensen

Nå, det´der de har det fra, drengene.

Fantastisk flot artikel, tak for den!

Maj-Britt Kent Hansen

Trine Ross skriver i Politiken, at Elisabeth Jerichau Baumann var født i Polen af tyske indvandrere. Her står, at hun var født af polske flygtninge.