Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Jesper Just lefler for klimakunsten med sølle stiklinger fra vindueskarmen

Den anerkendte danske kunstner har omdannet kunsthallen Gl. Holtegaard til en planteskole. Her kan man se flotte og marmoragtige videoer af balletkroppe, som er Justs signatur – men hans take på klimakrisen er undervældende
Jesper Justs udstilling på Gl. Holtegaard virker dovent materialemæssigt, og han er ellers så god til materialer.

Jesper Justs udstilling på Gl. Holtegaard virker dovent materialemæssigt, og han er ellers så god til materialer.

David Stjernholm

Kultur
5. juni 2021

Den danske kunstner Jesper Just er en verdensstjerne. Hans værker findes på de ypperste kunstmuseer såsom Tate Modern i London og Guggenheim og MoMA i New York. Han har udstillet for Danmark på Vendigbiennalen, i samtidskunsttemplet Palais de Tokyo i Paris og modtaget Eckersberg Medallien og den prestigefyldte Carnegie Art Award. 

Hvor Olafur Eliasson blev en verdensstjerne ved at gøre klimakrisen til et skønhedsmæssigt anliggende, eksempelvis ved at installere en rislende bæk eller et storslået tågelandskab midt i et museum, har Just (f. 1974) samme flair for at gøre et svært emne lækkert at se på. Hos ham er emnet det moderne livs indfiltring i internet, datastrømme og teknologi. Hans signatur er tunge arrangementer af LED-skærme, der viser loopende videoer med glatte kroppe, der vrider sig ubekvemt og alligevel lidt pirrende, mens elektriske systemer monitorerer deres bevægelser. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her