Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Musicalen ’In the Heights’ giver musik i hjertet og sang på læben

Jon M. Chu og Lin-Manuel Mirandas sommermusical, ’In the Heights’, er en på alle måder pragtfuld oplevelse, som det er umuligt at sidde stille til. Desværre kan den kun ses i én dansk biograf
Der synges, danses og flirtes i Jon M. Chu og Lin-Manuel Mirandas pragtfulde sommermusical, ’In the Heights’.

Der synges, danses og flirtes i Jon M. Chu og Lin-Manuel Mirandas pragtfulde sommermusical, ’In the Heights’.

Warner Bros

Kultur
18. juni 2021

Hvis det er meningen, at en god film, en god musical, skal give én musik i hjertet, en sang på læben og en tåre i øjenkrogen, ja, så er Jon M. Chus In the Heights et mesterværk. Den pragtfulde film er baseret på Lin-Manuel Mirandas Broadway-debut – Miranda har skrevet musikken og sangene, produceret filmen og har en lille rolle i den – og fortæller en vidunderlig og livsbekræftende og sjov og rørende historie om at finde sit hjem og forfølge sine drømme.

In the Heights foregår i titlens kvarter i New York, Washington Heights, der ligger langt mod nord på Manhattan, side om side med Bronx, og hvor indbyggerne mestendels består af indvandrere eller børn af indvandrere fra Den Dominikanske Republik, Cuba, Puerto Rico, Mexico og Nicaragua.

Her bor Usnavi (Anthony Ramos), som i begyndelsen af filmen sidder på en strand i Den Dominikanske Republik, hvor hans familie kommer fra, og fortæller fire børn, at navnet på hans strandbar – som hans afdøde far engang ejede – betyder »den lille drøm«, og at der selvfølgelig knytter sig en historie til det navn.

Store drømme

Det er en hed, hed sommer, og beboerne i Washington Heights er ved at smelte, mens deres verden og kvarter er ved at forvandle sig for altid. Den lokale skønhedssalon må flytte på grund af en alt for høj husleje, og ejeren af det lokale taxaselskab, Kevin Rosario (Jimmy Smiths), overvejer at sælge, fordi han skal bruge penge til at betale for sin datter, Ninas (Leslie Grace), universitetsstudier.

Nina, der er hjemme på ferie, føler sig dog slet ikke hjemme på universitetet, og hun overvejer at gå ud. Usnavi driver den lokale kiosk sammen med sin unge fætter, Sonny (Gregory Diaz IV), men drømmer om at genåbne sin fars strandbar i Den Dominikanske Republik. Begge hans forældre er døde, og det er i stedet hele kvarterets aldrende og altfavnende bedstemor, Abuela Claudia (Olga Merediz), der har taget sig af Usnavi, siden han var dreng, og som han nu forsøger at tage sig af.

Han er mere eller mindre hemmeligt forelsket i Vanessa (Melissa Barrera), der gerne vil være modedesigner, og som selv drømmer om at et få lov til at leje et butikslokale downtown på Manhattan. Det er dog lettere sagt end gjort, når man er brun i huden og et ubeskrevet blad rent økonomisk.

Politisk undertone

In the Heights er ikke umiddelbart en politisk film – i modsætning til Lin-Manuel Mirandas gigantiske Broadway-succes, både kritisk og økonomisk, Hamilton, der genfortalte tiden og de politiske omvæltninger omkring Den Amerikanske Uafhængighedskrig i rapmusical-form med sorte og brune skuespillere i langt de fleste roller.

Og så er der alligevel en politisk undertone i In the Heights, som handler om at være immigrant i USA og om de såkaldte dreamers – børnene af de indvandrere og flygtninge, der illegalt er kommet til USA i håbet om et bedre liv. Drømmerne har ikke de samme rettigheder som andre amerikanere, og det kan få stor betydning for deres fremtidsmuligheder.

Dog er det ikke så meget politikken, men personerne, der fokuseres på i den historie, Miranda, Jon M. Chu og manuskriptforfatter Quiara Alegría Hudes – som også skrev drejebogen til Broadway-udgaven – vil fortælle.

Farvestrålende og varm film

Det er Usnavi, Vanessa, Sonny, Nina og hendes udkårne, Benny (Corey Hawkins), og deres drømme, det handler om, og så handler det om at finde sit hjem, hvad enten det så er det kvarter, man bor i, de mennesker, man omgiver sig med, eller det land, man oprindeligt kommer fra. I flere scener stopper Nina, der går på universitetet på vestkysten af USA, op og lytter til sit kvarter, til alle de lyde af mennesker og biler og by, som hun har savnet, og som minder hende om, hvem hun er, og hvor hun hører til.

Og denne længsel og følelse af samhørighed går igen hos alle personerne, ikke mindst Usnavi, der altså gerne vil vende tilbage til det land, som hans familie forlod, da han var blot otte år gammel, og hvor han – som han siger flere gange i filmen – oplevede de bedste år i sit liv.

Fra første øjeblik af In the Heights, hvor Usnavi vågner op, siger godmorgen til Abuela Claudia og går ned for at åbne sin butik, mens han hilser på alt og alle – og verden bryder ud i sang og dans – lever man sig med i deres liv og drømme og glæder og sorger. Det er en på alle måder – også helt bogstaveligt i forhold til rollelisten – farvestrålende og varm film, som gjorde mig i sjældent godt humør.

Den er fuld af liv og humør og store, altopslugende følelser, og undervejs bydes der på velkoreograferede og smukt iscenesatte referencer til symmetriske både Busby Berkeley-musicals og newyorker-film som Spike Lees Do the Right Thing (1989), der også foregår under en hedebølge i et bestemt nabolag i New York.

Mageløs oplevelse

Senere på året er der biografpremiere på Steven Spielbergs nye version af Leonard Bernstein og Stephen Sondheims legendariske musical West Side Story, der i 1961 blev filmatiseret første gang af Jerome Robbins og Robert Wise.

Der er et slægtsskab mellem In the Heights og West Side Story, som selvfølgelig har at gøre med miljøet, menneskene, følelserne og alle drømmene, men også med den puls, byens puls, der sætter tempoet og rytmen i begge musicals, og som er så inciterende, at det er svært at sidde stille, mens man ser dem.

In the Heights er en vidunderlig film, som fortjener at blive set på det største mulige lærred og med den bedst mulige lyd. Desværre kommer den kun op i en enkelt biograf herhjemme, Valby Kino. Det skyldes, at en lang række af de største danske biografer lige nu ligger i krig med flere af de store, amerikanske filmselskaber, fordi selskaberne insisterer på at sende deres film ud på streaming samtidig med, at de kommer i biografen.

Det fjollede er dog, at In the Heights, der således havde premiere i USA for en uge siden, i biografen og på streaming, slet ikke kommer på streaming eller Video on Demand i Danmark før meget senere i år, og at danske biografgængere således snydes for en mageløs musikalsk oplevelse – med mindre de altså bor i eller tæt på Valby.

Rettelse: Det viser sig, at man også kan se filmen i Café Biografen i Odense.

’In the Heights’ – Instruktion: Jon M. Chu. Manuskript: Quiara Alegría Hudes efter idé af Lin-Manuel Miranda. Fotografi: Alice Brooks. Længde: 143 minutter. Valby Kino.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her